Blog

IT řešení nejsou vždy taková, jak se finančně tváří

Obsah
Ne, že by se technologie posunula na takovou úroveň, že dokáže lhát.

Jenže obchodní modely poskytování IT řešení nejsou vždy takové, jak na první pohled vypadají – do hry jsou totiž vstupují staré dobré malé hvězdič

Při výběru IT řešení jako manažeři často narazíme na 4 oblasti, které mohou působit potíže:

  • Objednávková vs. reálná cena
  • Standardní a nadstandardní položky na faktuře
  • Odstoupení od smlouvy
  • Povaha řešení

Podíváme se, jak tyto oblasti ovlivňují celkovou cenu řešení, protože ne vždy je to u nich na první pohled zřejmé. Ale zanedbání podrobného průzkumu může pak i dlouhodobě způsobit nemalé náklady nad rámec toho, co je vlastně nutné. A to vše jen kvůli podcenění detailů nebo například oslnění velkou značkou.

Cena na objednávce vs. faktuře

U spousty poskytovatelů cloudových řešení můžeme na webu najít kalkulačky, které by nám měly říct, kolik za námi vybrané řešení zaplatíme. Pro manažera je naklikání v rámci těchto nástrojů noční můrou, protože tam narážíme na technický slang a nastavení, která jsou pouze doménou techniků.

Když už se tímto procesem prokousáme, dostaneme na konci číslo, které nám říká, kolik nás naše řešení bude stát. A pak přijde faktura – první, druhá, třetí – a cena z kalkulačky je vzdálenou realitou toho, co vidíme na faktuře a máme reálně zaplatit. Jak je to možné?

Může se stát, že narazíme na poskytovatele, který účtuje některé položky za chodu. To by ještě nebylo nic neobvyklého. U cloudu je nutné počítat s tím, že výkyvy jsou dané časem používání. U takových položek ale můžeme alespoň odhadnout, jak vysoký náklad to bude. Přeci jen má měsíc jen tolik hodin. Ale u jiných položek, které nejsou závislé na čase, můžeme narazit, že naskakují nekontrolovatelným tempem.

Může se to stát například u přenosu dat. Ten není počítaný v čase, ale je to částka za jedno datum, takže v měsíci můžeme přenést nekonečně mnoho dat, a i když je ceníková cena v řádech tisícin haléřů, finální částka na faktuře může být i v tisících a více korun. A pak také tak vypadá naše faktura.

Při výběru je tedy vhodné zkontrolovat, které položky jsou závislé na čase a které naopak ne. Ty budou totiž dělat často rozdíl, který neočekáváme a těžko se hlavně odhaduje jejich výše. Možná je tedy lepší vybrat takového poskytovatele, který za položky nezávislé na čase neúčtuje.

Standardní položky jako prémiové

U faktury ještě zůstaneme, ale nyní spíše z pohledu samotných položek a ne jejich hodnot. Už jsme si na začátku nastínili, jak to někdy vypadá při předběžné kalkulaci. Dlouhý seznam položek nám pak ukáže, s čím vším musíme počítat.

Je dobré se ale poradit a zamyslet se, jestli vyčíslené položky nemají náhodou být už v ceně. Proč? Platili byste extra sumu za to, že pekař na váš rohlík nasype mák? Asi těžko. Ale přesně tenhle princip můžeme vidět u některých poskytovatelů cloudových služeb. Jen kvůli tomu, že jsou to technické položky, to ale prochází.

Byla by ale škoda nevyužít možnosti platit pouze za položky, které skutečně mají co dočinění s využitím dané služby. Jistě, výpočetní zdroje jsou jasně dané a právě to si od poskytovatele pronajímáte. Ale co ty další položky, které na faktuře máte? Skutečně musíte platit za údržbu, updaty, a dokonce položky, které ani z popisu nejde identifikovat?

Složitost odstoupení od smlouvy

Když už firma nějakou smlouvu podepíše, tak je jasně dáno, za jakých podmínek je možné od smlouvy odstoupit. To bývalo. Dnes můžeme narazit na to, že podmínky poskytování služeb v sobě zahrnují různé kličky, které umožňují poskytovateli ždímat vaše finance, i když vy už o jejich služby dávno nestojíte.

Podělím se s vámi o příběh jednoho z našich techniků. A upozorňují, že to není jen tak nějaký technik, ale jeden z našich specialistů na cloud. Chtěl si vyzkoušet cloudové prostředí globálního poskytovatele. Vytvořil si účet, zadal kartu, naklikal si prostředí. Když už to měl vyzkoušené, postupoval podle návodu a službu zrušil. A hle, na kartě se objevila další stržená platba za tuto zrušenou službu. Zjišťoval tedy, co udělal špatně. Krkolomně vykomunikoval, co je ještě potřeba udělat. A hle, zase mu byla stržena částka za službu.

Trvalo tedy několik dní, než se vše povedlo urovnat, ale ztracené stovky dolarů za zrušenou službu už se mu nevrátili. I takto může dopadnout vaše firma, takže skutečně pečlivý výběr i s ohledem na exit strategii a zrušení služby se určitě vyplatí.

Nedostatečné vlastnosti vybraného řešení

„Všichni to používají, tak my musíme taky.” Jenže IT infrastruktura je jako oblečení – ne všem sedne to samé. Je to nástroj, který musí být vybrán tak, aby svou funkčností odpovídal potřebám firmy a také tomu, jak se má firma vyvíjet.

Na trhu se objevuje spousta řešení – různé druhy XaaS, privátní i veřejná řešení, hybridy a multinástroje, virtuální privátní servery a datová centra. V této velké změti je pak potřeba vydolovat takovou kombinaci služeb, která co nejlépe kopíruje potřeby vaší firmy.

Poslední roky ukázaly velkou zálibu firem například v používání VPS – virtuálních privátních serverů. Spousta malých firem si díky nim může ušetřit peníze i nervy. Ale jenom kvůli tomu, že různé společnosti používají tuto technologii není dobré zavírat dveře jiným řešením. Vaše firma, vaše konkrétní potřeby.

Firmy se stále bojí nechat si udělat analýzu potřeb, rizik a disaster recovery plán. Možná je to náladou v IT oddělení, možná je to pohledem na náklady spojené s těmito aktivitami. Ale výsledkem pak bývá neodpovídající IT infrastruktura, která v konečném efektu stojí mnohem víc, než všechny analýzy dohromady.

Kudy z pasti

Tak jako u daní, i v IT se vyplatí říct si o odbornou pomoc. Specialisté dokáží velmi dobře vidět IT infrastrukturu v kontextu fungování vaší firmy a také mají širší rozhled o řešeních, která by mohla fungovat efektivněji. Tuto schopnost někdy interní tým postrádá, ale o tom byl předchozí článek (Jak prolomit profesní deformaci vašich firemních ajťáků?).

Zaujali jsme vás?

Naši technici si na vás rádi udělají čas.
Doporučené

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Vzdálená podpora pomocí TeamViewer

Abychom vám poskytli co nejefektivnější pomoc, využíváme program TeamViewer. Poté, co odsouhlasíte EULA a přístup technika, náš kolega má možnost navigovat se v prostředí vašeho přístroje, aby co nejrychleji odhalil, kde je problém. Tento přístup po vyřešení problému technik odpojuje, takže už do vašeho počítače nevidí, dokud mu příště přístup neodsouhlasíte.

Software TeamViewer stahujte až po konzultaci s našimi techniky. Nikdy nedávejte své přihlašovací ani jiné citlivé údaje ostatním, jediné údaje, které můžete při tomto řešení potřebovat, je ID a osobní kód v rámci softwaru TeamViewer.

TeamViewer Remote Assistance

To provide you with the most efficient help, we utilize the TeamViewer software. After you agree to the EULA and the technician access, our colleague has the abilitiy to navigate in the environment of your device to find as soon as possible where the problem us. This access is disconnected by the technician after the problem is resolved so he no longer can see the insides of your device until you aprove his access the next time. 

Download the TeamViewer sotware after you have consulted our technicians. Never give your login information or any other sensitive information to others. The only credentials you will need for the resolution of your problem is the ID and a personal code within the TeamViewer software.

Windows

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

Linux

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

Please leave your contact information below and we will get back to you as soon as possible.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Rádi vám zpracujeme nabídku na míru