Jak naložit s vyhořením způsobeným cloudem?
Ne, nebudeme se bavit o ničivém živlu, které je způsobený provozem technologií. Zaměříme se na mnohem ničivější druh – syndrom vyhoření.
Technici jsou v řadě jedni z prvních, kterým vyhoření hrozí. Obecně jich je na trhu nedostatek a práce je několikanásobně víc. Pokud tedy nějaká firma ajťáky uloví, dostávají pořádně zabrat. A vlastně je jedno, v jakém oboru firma podniká, protože IT už je dnes všude a pořád.
Proč se ale zaměřit na vyhoření pouze u techniků, kteří pracují s cloudovými technologiemi? Za dřívějších dob nebylo IT o neustálém sezení u klávesnice. Fyzická infrastruktura potřebovala svoji péči, takže k nasezeným hodinám patřily i hodiny prostáté nebo prochozené.
S příchodem cloudu se ale tohle změnilo. Jak tedy vybalancovat provoz efektivnějšího druhu infrastruktury – cloud – aniž by to zdravotně odnesli technici? Na to se dnes podíváme.
Co je to syndrom vyhoření?
Když si představíte svíčku, které došel knot i vosk, tak přesně takhle dopadne člověk, kterého zasáhne syndrom vyhoření. Už nemůže dál. Je to samozřejmě velké zobecnění a zjednodušení, ale jádrem problému je neschopnost pokračovat v základních aktivitách, které patří k lidskému životu. A nejen neschopnost v nich pokračovat, ale také negativní postoj k okolnostem, které člověka obklopují.
Nejsme zdravotníci, takže větší rozbor necháme povolaným osobám. Pokud chcete zjistit více o tom, jaké příznaky v jaké fázi syndrom vyhoření má a dokonce si udělat mini test, jestli vám také nehrozí, navštivte tento článek Zdravotnického zařízení Ministerstva vnitra.
Problematické vlastnosti cloudu
Virtuální prostředí
Všechno zajišťujeme na dálku. Techniky jsme tedy usadili do ergonomických židlí a to je jejich úděl. Hodiny a hodiny u obrazovek, jejichž obsah se dříve rozprostíral na reálných metrech čtverečních, ne na nulách a jedničkách.
Tady ale existuje velmi jednoduché řešení. Nastavení firemní kultury takovým způsobem, aby měli technici možnost se hýbat. U nás máme například volnou ruku v tom, kdy si zajdeme zahrát fotbálek nebo šipky. Je to jen několik metrů do vedlejší místnosti, ale udělá to velký rozdíl. Mluvím ze zkušenosti.
Komplikované prostředí
Ne každé cloudové prostředí je komplikované, ale dost často firmy volí infrastrukturu, která k navigaci potřebuje spoustu učení. Neustálého. Protože je to tak složitý ekosystém, že naučit se s ním je nekonečný úkol. Technici tedy neustále leží v otázkách a musí načerpávat obrovská kvanta informací, aby vůbec firemní IT mohlo běžet.
Je lepší, když firma používá infrastrukturu, které neustále nedělá technikům na mozku uzly. Existuje řada alternativ a některé jsou dokonce při větší jednoduchosti levnější. Takže je to výhra hned na třech frontách.
Drahé prostředí
Žel i tento aspekt s tím souvisí. Pokud firma zvolí drahou infrasturkturu a ještě takovou, která je komplikovaná, pak je na technikovi ještě zajišťovat časově omezený provoz. To jsou další rutinní úkony, a ačkoli to například znamená „jen“ vlézt do virtuálky a vypnout ji a ráno ji zase zapnout, říká vám něco rčení stokrát nic umořilo osla?
Máme takového zákazníka. Běžel v cloudu globálního poskytovatele a faktury byly tak vysoké, že technici museli ručně vypínat a zapínat virtuální stroje, aby ten provoz nebyla úplně katastrofa. A ani tak to nebylo levnější než nepřetržitý provoz u nás.
A ještě se nikdo v tom vyúčtování nevyznal. Zkuste optimalizovat provoz, když nikdo nedokáže rozšifrovat, za co vlastně platíte. I tady je řešením najít alternativu, která nezruinuje ani techniky, ani firemní finance. A jsou tam, věřte mi, že na trhu jsou.
Co si odnést?
Technologie se rozvíjí do neskutečných rozměrů, ale technici jsou stále jen lidé. A lidmi také zůstanou, takže je potřeba k nim takto přistupovat. Čím více práce dostávají naloženo, tím více také musí mít možností, jak ji zvládat.
Aby člověk nevyhořel, potřebuje čas a prostor na nestresující situace, ostatní lidičky a také na sebe. Ačkoli jsou technici dost často plaší, neizolujte je, protože to může ten problém ještě zvětšit. Podporujte je v jejich úsilí a ukazujte jim, že mají hodnotu. A pokud někdo má problémy, nabídněte pomocnou ruku.