Blog

Best practices při nasazení a správě heterogenního cloudového řešení

Obsah
Možnosti v cloudu jsou skutečně různé a jejich kombinace a variace se nedají jednoduše popsat, protože každá firma může jednotlivé varianty lehce uzpůsobit svému individuálnímu fungování a už máme jiné řešení.

Obecně lze ale říct, že cloudová řešení jsou buď homogenní (stejnorodá), nebo heterogenní (různorodá). U varianty první se díváme na řešení, která se opírají o jednoho poskytovatele. Nás ale v dnešním článku bude zajímat varianta druhá, kterou také můžete znát pod názvem multicloud.

Ačkoli už to jméno samotné napovídá, že se jedná o vícero poskytovatelů cloudu pro jednu firmu a tím pádem bude víc práce, jsou firmy, pro které je tento přístup skutečně výhodný, například s ohledem na optimalizaci výkonu, vyšší flexibilitu nebo odstranění rizik spojených s potenciálním vendor lock-inem.

Tento článek ale není určený pro firmy, které se o multicloudu rozhodují. Je pro skupinu, která už se pro multicloud rozhodla a naším cílem je pomoct právě těmto firmám využít jejich multicloud na maximum. Tady je přehledný návod, který samozřejmě naši technici rádi doplní osobně pro jednotlivá řešení.

1. Strategické plánování

Při výběru multicloudu je nutné jít při strategickém plánování více do hloubky. Pro výběr té správné skládačky cloudů je nutné si jasně definovat obchodní cíle, ke kterým má změna přispět nebo se jich týká. Může se jednat o čistě technické oblasti, jako je škálování nebo redundance, ale multicloud může být odpovědí na vylepšení zákaznického zážitku nebo optimalizaci nákladů.

Je tedy velmi důležité jasně určit, s čím má multicloud pomoct. Nejde ale jen o definici obecných kategorií. Dalším krokem je rozepsání konkrétních oblastí. Multicloud má totiž tu výhodu, že jednotlivým potřebám můžeme přiřadit služby různých poskytovatelů tak, aby byly co nejefektivněji pokryté. Abychom to ale mohli udělat, potřebujeme ty potřeby detailně znát.

Zároveň se nám pak do potřeb promítnou i nastavené interní procesy, které budou udávat vlastnosti jednotlivých řešení. Tyto procesy se mohou týkat definicí výkonu,, zabezpečení, souladu s právními požadavky nebo suverenity dat (jako to například známe díky GDPR).

Čím detailněji dokážete rozpadnout jednotlivé cíle, tím lépe se vám bude architektura přizpůsobovat. Není tedy radno podcenit prvotní analýzu a přípravu, protože efektivita je v multicloudu velmi křehká a pokud nepůjdete do detailu, tím křehčí se také stává.

2. Návrh architektury

Ještě, než se vrhnete na porovnávání vašich cílů a potřeb s nabídkou poskytovatelů, je tu ještě jeden mezikrok. Pokud byste jednoduše zvolili například virtuální privátní servery nebo mikroslužby pro pokrytí vašich potřeb, hrozí vám přesně to nebezpečí, které má multicloud za cíl odstranit – a to je vendor lock-in.

Aby tedy k tomuto nedošlo, je nutné si říct, jaký typ architektury pro svůj multicloud zvolíte. Nejvhodnější volbou jsou technologie a přístupy, které právě nejsou vázané na konkrétního poskytovatele. Mezi ty nejviditelnější patří využití kontejnerů – například Kubernetes nebo Dockeru – a to navíc v kombinaci se standardizovaným API u nástrojů, které budete pro poskládání architektury používat.

Díky využití orchestrace a standardizace tak výsledkem bude kompatibilní, flexibilní a sjednocené prostředí, které bude jednoduše spravovatelné právě napříč poskytovateli.

Zapomenout ale nesmíte ani na další prvky, které zajistí business continuity a efektivní disaster recovery. K těmto nástrojům patří architektura postavená pro HA a automatizace kroků jako je load-balancing a škálování. Pokud by tedy něco ohrozilo vaše fungování, interní systémy dokáží automaticky reagovat a upravit architekturu takovým způsobem, aby byly co nejvíce minimalizované škody.

3. Průzkum trhu

Nyní tedy můžete spojit své potřeby, navrženou architekturu a najít poskytovatele, kteří pokrývají jednotlivé články vašeho řešení. Kromě vašich interních požadavků by se také v průzkumu měly objevit silné a slabé stránky poskytovatele, geografické pokrytí, nabídka služeb, cenové modely a riziko vendor lock-inu. V naší zemi je také nutné srovnat požadavky GDPR a schopnost poskytovatele se ho vždy držet.

Zhodnoťte také, jestli ta nabídka a vlastnosti, kterou u jednotlivých poskytovatelů najdete, jsou pro vás skutečně potřeba. Díky těmto krokům tak získáte mozaiku multicloudu, ve které všechny částečky perfektně zapadají a tvoří dokonalý obrázek pro provoz vašeho IT.

4. Jasná definice rolí

Jakmile máte vybráno, tak také víte, jaké možnosti správy jednotliví poskytovatelé dávají. Díky tomu můžete vytvořit interní manuál pro práci s vaším multicloudovým prostředím. V něm zaměstnanci najdou nejen jasné definice a také přístup, jakým s prostředím nakládat. Zahrnovat bude také seznam rolí a jejich odpovědností, způsob práce se zdroji, definice přístupů, správu dat a také alokaci nákladů.

Tento dokument tak může sloužit jako doklad o odpovědnosti a v případě jakéhokoli problému je tak možné ho efektivně řešit, protože všichni ví, jak se v takové situaci zachovat a jaká je jejich role a zodpovědnost.

5. Správa, optimalizace a řešení problémů

Aby ale zaměstnanci mohli fungovat efektivně a manuál multicloudu byl skutečně k něčemu, musí být ještě nasazena platforma pro správu všech prostředí na jednom místě.

Díky tomu má technické oddělení plnou kontrolu nad všemi prostředky, ale management má jasnou celkovou představu o nákladech.

Z technického pohledu přináší tento neustálý monitoring informace o zdraví celého systému a jeho jednotlivých částí. Je možné odhalit bottlenecky nebo také slabiny v bezpečnosti.

Z manažerského pohledu je tato platforma skvělým nástrojem pro optimalizaci nákladů, protože je možné vidět efektivitu využití zdrojů. Tyto výsledky pak mohou vést k přehodnocení architektury – například se optimalizují zdroje jednotlivých částí nebo se vyberou rezervovaná či spotová řešení, která pro danou potřebu budou nákladově nejefektivnější.

Přínos takové platformy je tedy pro firmu globální.

Shrnutí

Multicloudové řešení se může zdát jako neintuitivní volba, ale při správném odhadnutí potřeb firmy to může být to nejefektivnější řešení, které lze nalézt. Jen nesmíte podcenit jednotlivé kroky našeho mini manuálu, protože ty pak mohou vyjít velmi draho.

Jednoduše také můžete skončit ve vendor lock-inu, který je pro firmy jednou z největších hrozeb. Těžko se v ném hledají možnosti optimalizace, protože jsou vaše ruce svázané možnostmi jednoho poskytovatele.

Využijte tedy možnosti hloubkové analýzy, abyste dokázali odhalit všechny potřeby a také ta skrytá nebezpečí, která na vás mohou číhat.

Zaujali jsme vás?

Naši technici si na vás rádi udělají čas.
Doporučené

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Vzdálená podpora pomocí TeamViewer

Abychom vám poskytli co nejefektivnější pomoc, využíváme program TeamViewer. Poté, co odsouhlasíte EULA a přístup technika, náš kolega má možnost navigovat se v prostředí vašeho přístroje, aby co nejrychleji odhalil, kde je problém. Tento přístup po vyřešení problému technik odpojuje, takže už do vašeho počítače nevidí, dokud mu příště přístup neodsouhlasíte.

Software TeamViewer stahujte až po konzultaci s našimi techniky. Nikdy nedávejte své přihlašovací ani jiné citlivé údaje ostatním, jediné údaje, které můžete při tomto řešení potřebovat, je ID a osobní kód v rámci softwaru TeamViewer.

TeamViewer Remote Assistance

To provide you with the most efficient help, we utilize the TeamViewer software. After you agree to the EULA and the technician access, our colleague has the abilitiy to navigate in the environment of your device to find as soon as possible where the problem us. This access is disconnected by the technician after the problem is resolved so he no longer can see the insides of your device until you aprove his access the next time. 

Download the TeamViewer sotware after you have consulted our technicians. Never give your login information or any other sensitive information to others. The only credentials you will need for the resolution of your problem is the ID and a personal code within the TeamViewer software.

Windows

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

Linux

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

Please leave your contact information below and we will get back to you as soon as possible.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Rádi vám zpracujeme nabídku na míru