Best practices při použití IoT ve firmě
Obsah
Tak jako každá technologie, i IoT (internet věcí) může být skvělým nástrojem, ale také ohromným problémem. To, co rozhoduje, je jestli firma s danou technologií umí zacházet.
Možná si řeknete, že IoT je přece o čidlech, takže zapojím a sbírám data. Jenže IoT má sloužit jako poskytovatel správných dat ke správným postupům, aby byly vyvozeny správné závěry. A to už je hodně oblastí, kde se dá udělat něco špatně.
Podíval jsem se tedy detailně na situace, které jsem s našimi zákazníky zažil, abych se s vámi mohl podělit o best practices, které vám pomůžou pracovat s technologiemi IoT efektivně.
Podíváme se na zachování status quo, inkrementální změny a správné otázky.
Zachování status quo
Takhle řečeno to vypadá, že internet věcí nemá pomáhat posunout vaši firmu kupředu. Ale zachování status quo je právě základem pro to, aby se nějaký posun dopředu konal.
Internet věcí napomáhá ke změně, ale nejprve musíme zjistit, kde jsme. Pokud máme být schopni vyhodnotit vliv nějakého monitoringu a následných kroků, pak je potřeba znát benchmark – v tomto případě výchozí stav, status quo.
Uveďme si to na konkrétním příkladu. Obchod bude chtít zjistit, jak optimalizovat provoz klimatizace. Nasadí čidlo, které do systému zapisuje odběr elektřiny. Stanoví se, že obdobím pro benchmark bude 14 dní. Po tuto dobu se nemění nic, kromě toho, že se sbírají data. Pak nastane chvíle, kdy se během 14 dní mění provoz klimatizace na základě sesbíraných dat. Po měsíci tedy jasně vidíme, kolik se ušetřilo a jaký přínos internet věcí má s ohledem na ušetřeno energii a finance.
Pokud ale nedojde k tomu prvnímu kroku a firma si nezjistí, kolik platí za stávající stav, pak nejde ani zjistit, zda se internet věcí vyplatí. A může se velmi jednoduše stát, že odpověď je ne, nechceme IoT, i když by konečné úspory byly úctyhodné.
Inkrementální změny
Všichni to známe – to nadšení,, když dostaneme možnost něco zefektivnit. Pustíme se do toho s vervou a změníme úplně všechno. A tady nastává problém. Když najednou změním všechno, jak víme, co přineslo tu kýženou změnu?
Pro implementaci IoT ve firmě obzvlášť platí, že postupné změny jsou klíčem k úspěchu. Pokud například chcete ušetřit na elektrické energii, pak nejde u všech spotřebičů něco změnit. Já vím, že postupné změny trvají dlouho, ale ty jediné se skutečně vyplatí.
Pokud ve firmě vyzkoušíte změny po jednom, pak zjistíte, které mají dopad na váš cílový stav, a které zas tak úplně ne. Možná dokonce zjistíte, že zařízení, která jste považovali za žrouty, neovlivňují spotřebu a není potřeba s nimi nic dělat. Bez inkrementálních změn ale tohle nezjistíte.
Správné otázky
Toto je pravděpodobně to nejtěžší. Firmy potřebují okamžité odpovědi a okamžité výsledky, ale s IoT technologiemi je to jinak – ty mají potenciál přinášet dlouhodobé přínosy. Samozřejmě i ty krátkodobé, ale na ty déle trvající se dost často zapomíná.
Šetřit se ale má vždy a dlouho, ne? Takže když zjistíte, že IoT odhalil možnost za měsíc ušetřit 200 Kč na jednom zařízení, neměli byste nad tím mávnout rukou. Jedno takové zařízení vám totiž za 5 let ušetří 12 000 Kč. A to už není zanedbatelná částka.
Ty správné otázky se tedy týkají většího horizontu, který odhaluje velké úspory. Nezapomínejte, že i v našem příkladu to byla úspora za jedno zařízení. Výsledek si tedy můžete spočítat sami.
Jak co nejlépe využít IoT
Dobrým krokem je určitě držet se těchto best practices, protože ty jsou základem pro úspěch. Ale aby byl ten úspěch opravdový, je také potřeba vědět, s kým do IoTu jít. Rád s vámi vaše potřeby proberu osobně.