Chcete využít AI naplno? Tohle jsou 4 druhy, které musíte znát
AI prostupuje pomalu každý aspekt našich životů. Slyšíme vygenerované reklamy, vidíme nerealistické ilustrace, čteme „nelidské“ články, necháváme rutinní úkoly a úkony na pokročilých aplikacích.
Spousta z nás už si život bez umělé inteligence ani neumí představit. A v tom je právě ta veliká past. Jak se vlastně vyznat v jednotlivých typech moderní AI, abychom dokázali využívat ty nejlepší nástroje? A které z jejích schopností můžeme využít?
Druhy AI podle schopností 🤖
Umělá inteligence je s námi už desítky a desítky let. My se ale nyní zaměříme na moderní druhy AI, které nabírají na síle v osobním i firemním prostoru. Jsou to AI generativní, agentická, multimodální a prediktivní.
Generativní AI
Když se poprvé objevil Chat GPT, asi většina z nás běžela a hned se aplikace na něco zeptala. Všichni jsme žasli nad tím, jak se informace objevují, jak jsou zajímavé a jak jsou zvláštní. To je něco, co možná anglicky mluvící uživatelé nepostřehnou, ale v češtině se nedostatky stylistiky tohoto i jiných AI modelů projevují docela okatě.
To ale generativní AI nebrání, aby nebyla v současné době jednou z nejvyužívanějších aplikačních oblastí. Jak už její název napovídá, tento typ umělé inteligence se zaměřuje na tvorbu (genezi) obsahu. Nejčastěji se setkáváme s vytvářením textu nebo obrázků, ale na vzestupu jsou také aplikace pro vytváření videí nebo audia.
Cílem generativní AI je automatizace kreativního procesu v oblastech, ve kterých to jde. Stále je ta nejdůležitější práce na lidech — co po ní vlastně chceme a jestli to doručila správně — ale to všechno mezi už je na tetě AI.
Z těchto funkcí velmi těží odvětví jako je marketing, ale skvělým nástrojem pro ulevení od stereotypních aktivit je i pro oddělení financí nebo managementu.
Velké pozor! U generativní AI si dávejte pozor na zdroje, ze kterých čerpá, a na přesnost a důvěryhodnost informací. Nedávno se nám stalo, že jsme dělali průzkum služeb na trhu a AI nám tvrdila, že konkrétní službu poskytujeme také. Nebyla to pravda a až dotaz na to, kde k informaci přišla, odhalil, že vlastně udělala „kvalifikovaný odhad“. Normálně si to vymyslela.
Agentická AI
Jestli generativní AI už zaplavila naše životy, tak agentickou AI to čeká v tomto a následujícím roce. Pravděpodobně už jste se s její nějakou formou setkali, když jste komunikovali s chatbotem.
Aplikace, které stojí na agentické AI, poskytují spolupráci při plnění různorodých úkolů. Nejde už ale jen o čistě textové výstupy, dnes již dokáže pracovat s grafickými vstupy a dělat některou práci za vás.
Klíčovou vlastností je komunikace v reálném čase a čím dál větší schopnost vystupovat z vlastního rozhraní a zasahovat do funkce jiných aplikací. Proto je tak skvělým pomocníkem, a to nejen na objednání jídla do prázdné lednice.
Od „běžných“ chatbotů už jsme se posunuli do doby AI asistentů a jejich vliv bude pouze narůstat. Je jen otázka, jestli infrastrukturní pokrok bude stačit na to, aby byl rok 2025 rokem agentické AI.
Multimodální AI
Tento typ aplikace kombinuje různé typy vstupů, aby dokázala vytvořit komplexní výstupy. Nejde pouze o práci s textem nebo vizuálem, ale o kombinaci těchto druhů.
Skvělými příklady, na kterých je její přínos vidět, jsou medicína a doprava. Multimodální AI slouží k tomu, že z rentgenových snímků a lékařských zpráv dává dohromady celkový pohled na stav pacienta. Autonomní auta zase dokáží kombinovat textové pokyny a výstupu z LIDAR senzorů pro bezpečnější jízdu.
Tento druh umělé inteligence se hodí ve chvíli, kdy je potřeba pracovat na výstupu, který by měl čerpat z více jak jednoho druhu dat. To ale může být i tak jednoduchá oblast, jako vygenerování obrázku a souvisejícího příspěvku na sociální sítě.
Prediktivní AI
Toto je druh umělé inteligence podle schopností, který se spíše vyskytuje ve výrobních nebo analytických odvětvích. Jde o možnost na základě sběru historických dat předpovídat, jaký bude konkrétní stav v nějakém bodě v čase.
Firmy ve zpracovatelském a výrobním průmyslu tak mohou efektivně plánovat údržbu strojů, díky čemuž předchází rozbití strojů nebo jejich nefunkčnosti.
Vlastnosti AI 🧠
Nebudeme v tomto článku zabíhat do rozdělení umělé inteligence podle její architektury, protože to už je skutečně vyšší dívčí. Kromě schopností ale potřebujeme ještě rozlišit vlastnosti, abyste věděli, po jakých aplikacích skutečně jít tak, aby co nejlépe pokryly vaše potřeby.
Ne každý druh AI podle schopnosti totiž disponuje všemi následujícími vlastnostmi. A ne každá vlastnost bude potřeba pro pokrytí vašich potřeb.
- Kontextová AI — přizpůsobuje se aktuálním podmínkám a historii interakce. Dobře je to vidět například na chytrých termostatech, které nejen pracují s nastaveními a preferencemi uživatelů, ale také vnímají, zda se doma nachází lidé, aby teplota odpovídala jejich potřebám.
- Personalizovaná AI — upravuje obsah na základě dlouhodobých preferencí uživatele. Obohacuje chatboty a asistenty tak, aby co nejvíce odpovídaly potřebám uživatelů.
- Interaktivní AI — umožňuje přirozenou komunikaci s uživatelem. Není potřeba říkat víc než Alexa.
- Autonomní AI — funguje bez nutnosti lidského zásahu. Nejčastěji máme tuto vlastnost spojenou s automobily.
- Emoční AI — rozpoznává a reaguje na lidské emoce. Nejčastěji je tato vlastnost využívána tam, kde je potřeba, aby AI dokázala reagovat na současnou emoci člověka, který je na druhém konci linky.
Závěr ✅
Nabídka AI produktů se bude jen zvyšovat, ale je dobré neopakovat chybu, kterou firmy udělaly s cloudem. Přišly nové technologie a firmy bez rozmyšlení na vlnu trendu naskákaly. Dodnes za to některé platí velmi vysokou cenu.
Je dobré věnovat pozornost a čas novým technologiím, ale vždy zohledňovat potřeby vaší firmy. Stejně jako cloud není správnou volbou pro každou firmy, není ani AI správnou volbou pro všechny. Rozhodně ne všechny druhy.
Kromě pomoci ale umělá inteligence přináší také éru lépe vyzbrojených „zloduchů“. V příštím článku se podíváme na to, jak AI proměňuje svět kyberzločinu, na co si dát pozor a jak se před útoky co nejlépe bránit.