Jak se reálně vyplatí IoT v retailu?
Obsah
Jak se IoT dostal to hry?
Retailové společnosti často řeší stejné kategorie nákladů – lidé a spotřeba. To jsou položky, které si z nákladů vždy uříznou ty největší porce. Co když ale spotřeba neodpovídá potřebě?
Jedna společnost, která provozuje vícero obchodů, se rozhodla na tuto otázku najít odpověď pomocí IoT. Osadila své zásuvky čidly a napojila je do jednotného dashboardu DASHPOINT. Ten jsme pro ně upravili, aby grafy ukazovaly přesně to, co je potřeba.
Správný postup
Důležitým krokem, který musím zdůraznit, je počáteční monitoring původního stavu. Některé firmy udělají tu chybu, že po nasazení IoT systému začnou okamžitě dělat změny.
Jenže v tu chvíli přichází o výhodu srovnání s historickými daty původního stavu. Bez tohoto kroku nelze zhodnotit, zda má změna nějaký přínos. Naše retailová společnost to udělala správně a na jedné prodejně si ohlídali, jaký je vlastně výchozí stav. Výsledky byly následující:
Položka | Před implementací |
Spotřeba na prodejně (kWh) | 14 |
Průměrná denní spotřeba (kWh) | 336 |
Roční spotřeba (MWh) | 122,64 |
Cena za MWh (Kč) | 5 000 |
Roční náklady (Kč) | 613 200 |
Úspora (%) | 0 |
Výsledek implementace
Po prvotním zmapování stávajícího stavu nastal čas projít zařízení, která v obchodě fungují, a zjistit jejich vliv na celkovou spotřebu. Zařízení po zařízení, kousek po kousku, zjistili, kde je zakopaný pes a na čem by se skutečně dalo ušetřit. A výsledek?
Položka | Po implementaci |
Spotřeba na prodejně (kWh) | 11 |
Průměrná denní spotřeba (kWh) | 264 |
Roční spotřeba (MWh) | 96,36 |
Cena za MWh (Kč) | 5 000 |
Roční náklady (Kč) | 481 800 |
Úspora | 22 % |
Mým cílem bylo pověnovat se v tomto článku reálným úsporám, které z použití IoT systémů vyplývají. Je ale potřeba udělat ty správné kroky a také vybrat to správné řešení, aby systém mohl splnit svou funkci a aby vaše firma mohla také zažít ten slastný pocit ušetření více jak jedné pětiny nákladů na spotřebu.