Blog

Jak se vyrovnat s dlouhým životním cyklem zákazníka a neotrávit při tom obchodníky?

Obsah
Když už se konečně obchodník naučí vše, co o produktech může, odchází. Jak tomu předejít?

Určitě to taky znáte, a to možná ani nepracujete v IT. Firma potřebuje prodávat a aby prodávat mohla, potřebuje obchodníky. Ti mají jasné zadání a jakmile se pustí do práce, začne jim pod nohy házet klacky jeden jev, kterého se neumíme zbavit – životní cyklus zákazníka.

Ideální jsou odvětví, kde je zákazník sám sobě obchodníkem. To je ale výsada pouze malého zlomku firem. Většina se tak musí zaměřit na správnou práci s životním cyklem zákazníků. A to nejde vždy jednoduše.

Životní cyklus zákazníka totiž vede k jedné nepříjemné věci – rozkolem mezi vedením a obchodníky. Vedení chce nové zákazníky, obchodníci chtějí nové zákazníky, tak kde je problém? V načasování. A proto bych se rád nyní zaměřil na důležité prvky fungování firmy, které napomůžou tento rozkol vrátit do správných kolejí.

Dynamika cyklu

Jedna věc je, že ve firmě chápete, že ten životní cyklus je prostě dlouhý. To je důležitý první krok. Ten druhý je ale neméně důležitý – chápat, jak dynamicky se v různých fázích cyklus mění.

Pravděpodobně nejhorší je fáze oslovování a vůbec možnosti komunikovat. Je ale možné, že ta křivka, která vypadá, že v čase vůbec nestoupá, nakonec raketově odstartuje ve chvíli, kdy se trefíme do potřeby potenciálního zákazníka.

Takže to není tak, že jakmile už se s námi chce někdo bavit, tak to pak bude trvat stejně dlouho, než se nám podaří z něj udělat zákazníka. Tak to být může, ale nemusí, a proto je tak důležitě, aby obchodníci i vedení dobře chápali tu rychlost jednotlivých fází akvizice.

V souvislosti s tímto bodem je velmi důležitá schopnost obchodníků odhalit potřebu, který může být dost často skrytá, a pomoct potenciálnímu zákazníkovi si ji uvědmit. Časová investice do školení se tedy velmi vyplatí. V tu chvíli je pak komunikace mnohem konstruktivnější a jakmile se trefíme do chutě, tak se najednou cyklus opět zrychluje. A to není kouzlo, ale efektivně odvedená práce a vynaložené prostředky.

Ukolébaní úspěchem

Zatímco náš první bod byl spíše pro manažery – musíme být více trpěliví, i když to nejde – tak tento je spíše pro obchodníky. Vůně úspěchu je velmi uklidňující, ale nejde se zaseknout na jednom bodě. Vzpomeňte si na všechny ty zpěváky a kapely, které jsou známé jako one-hit-wonders (skončili u jednoho úspěšného singlu).

Tak se ale obchodníci zastavit nechtějí, a proto je nutné se co nejrychleji dostat z opojení vítězství a opět se pustit do kroku jedna. Dál o nového a těžce získaného zákazníka pečujte, ale jsou tam další, kteří čekají, až je oslovíte a ulovíte, tak neztrácejte čas v minulosti. Trychtýř potenciálů má široké hrdlo, ale sami se ty firmy neosloví.

Správná motivace

  • Obchodníky motivují peníze.
  • Obchodníky motivuje dobrý pocit.
  • Obchodníky motivuje pocit vítězství.
  • Obchodníky motivuje nutnost.
  • Obchodníky motivuje vztah k firmě.

Které z těchto tvrzení je pravdivé? Jedno, všechny, žádné? To záleží na tom, kterého konkrétního obchodníka se ptáte. Každý jsme jiný, takže motivace je vždy individuální a vy jako manažer (a já jako manažer) musíme chápat, kdo pro nás vlastně pracuje?

A ten poslední bod není tučně náhodou. Důležitým úkolem nás manažerů je vytvořit pro každého obchodníka takové podmínky, aby se součástí jeho motivace stala loajalita k firmě. To je ten pravý klíč ke maximalizaci retence.

Už nejste v době rigidních pravidel pro zaměstnance, tak se nebojte přizpůsobit. Může pro vás nějaká obchodnice dělat na částečný úvazek při dětech? Tak se domluvte a uvidíte, že vám bude vděčná. Potřebuje některý obchodník komunikovat tímhle nebo tamtím způsobem? Tak se domluvte a uvidíte, že vám bude vděčný.

Vyvážená náplň práce

Tohle je taková zvláštní část. Obchodník je přece obchodník. To ano, ale nemůže jím ve spoustě případů být celou pracovní dobu. Vzhledem k tomu, že obchodní oddělení už také plně adoptovalo automatizovaný přístup k práci, je potřeba necházet úlevu od monotónní a rutinní práce.

Jsou určitě spousty aktivit, které by se firmě hodily a nejsou úplně z toho obchodnického soudku. Tak stanovte procenta času, které se této aktivitě budou věnovat, a dejte obchodníkům možnost se nadechnout mezi jednotlivými vlnami oslovování, komunikace a osobního kontaktu. Efektivita půjde nahoru, i když byste to možná na první dobrou neřekli.

Shrnutí

K myšlenkám už se vracet nebudu, ale zajímalo by mě, jak toto téma vnímáte vy a jaké jsou vaše rady a doporučení pro obchodní oddělení, která se musí potýkat s dlouhým životním cyklem akvizice zákazníků.

Zaujali jsme vás?

Naši technici si na vás rádi udělají čas.
Doporučené

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Vzdálená podpora pomocí TeamViewer

Abychom vám poskytli co nejefektivnější pomoc, využíváme program TeamViewer. Poté, co odsouhlasíte EULA a přístup technika, náš kolega má možnost navigovat se v prostředí vašeho přístroje, aby co nejrychleji odhalil, kde je problém. Tento přístup po vyřešení problému technik odpojuje, takže už do vašeho počítače nevidí, dokud mu příště přístup neodsouhlasíte.

Software TeamViewer stahujte až po konzultaci s našimi techniky. Nikdy nedávejte své přihlašovací ani jiné citlivé údaje ostatním, jediné údaje, které můžete při tomto řešení potřebovat, je ID a osobní kód v rámci softwaru TeamViewer.

TeamViewer Remote Assistance

To provide you with the most efficient help, we utilize the TeamViewer software. After you agree to the EULA and the technician access, our colleague has the abilitiy to navigate in the environment of your device to find as soon as possible where the problem us. This access is disconnected by the technician after the problem is resolved so he no longer can see the insides of your device until you aprove his access the next time. 

Download the TeamViewer sotware after you have consulted our technicians. Never give your login information or any other sensitive information to others. The only credentials you will need for the resolution of your problem is the ID and a personal code within the TeamViewer software.

Windows

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

Linux

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

Please leave your contact information below and we will get back to you as soon as possible.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Rádi vám zpracujeme nabídku na míru