Jak zapomenout 80 % ve 30 vteřinách
Obsah
Je to asi jedna z nějtěžších situací, do které se manažer dostane – technický call nebo jednání. Na jednu stranu musíte zachovávat určitou úroveň – přeci jen zastupujete technickou firmu – na druhou zase všichni chápou, že nejste odborník.
Také se vám někdy stalo, že jednání s technickým protějškem bylo pouze na vás? Že jste například museli prezentovat technologie někomu, kdo chápe mnohem víc, o čem mluvíte, než vy sami?
Není to příjemné, ale patří to k práci. Jak to ale dělat a na co můžete narazit?
Přehledné poznámky
Jak vidíte z nadpisu, to nejsou vůbec slova do větru nebo stereotypní tip – stylu to by nikoho určitě nenapadlo. Když mám rozhovor s naším technickým ředitelem, tak po ruce musí být notes, papír, lepicí lístečky, prostě cokoli, kam můžu zaznamenat jeho odpovědi. Nemám papírek, nemám myšlenky.
V tomhle ohledu by bylo super využít Paretovo pravidlo stylem “na 80 % věcí, co mi technický ředitel řekne, je 20 %, které zapomenu”. Jenže ono je to přesně naopak. Takže 20 % v hlavě – když se poštěstí – a na všechno ostatní je tu papír.
Pokud jste jako já, tak možná máte poznámky spíše připomínající mapu pro navigování lodí. Popisky, šipky, poznámky, prostě je to výtvor moderního člověka. Zkuste se v tomhle ovládnout a zpřehlednit poznámky, jinak se vám Pareto ukáže i tady a 80 % poznámek bude k ničemu. A to opravdu nechcete.
Dobře zpracovaná prezentace
Alternativou našeho prvního bodu je bod tento. I když prezentaci nebudete ukazovat svému protějšku, můžete ji použít jako podklady pro rozhovor, obzvlášť, pokud bude probíhat na dálku.
Výhodou prezentace jsou různé obrázky, diagramy a další grafika, které byste ručně možná ani nezvládli připravit a které vám dokážou hodně napovědět. A ačkoli je firma relativně pořád stejná, tak protistrana se mění, takže si stejně vždycky stejnou prezentaci přizpůsobím konkrétnímu jednání.
Přiznejte barvu
A to tu manažerskou. Nikdy jsem se nesnažil vystupovat jako technik, protože prostě manažer vydávající se za technika je moc průhledný klam. Za malinký zlomek času není možné načerpat know-how a zkušenosti odborníků, takže stojí za to na rovinu říct, že sice v tech firmě ano, ale na pozici manažera, takže spíše ekonom než ajťák.
Taky by to nepůsobilo hezky, kdyby technik předkládal rozvahu a snažil se ji vysvětlit. To je prostě moc ošklivý pohled. Chcete mě jako manažera u jednání, dostanete manažera u jednání.
Za zeptání nic nedáte
Předpokládám, že se nestydíme účastnit se jako manažeři jednání, ale spíš jde o to, že někdy můžeme na něco zapomenout. Třeba na to, že při domlouvání můžeme druhou stranu upozornit na to, že s námi bude u stolu sedět i někdo z našich techniků, jestli to není problém.
A když to problém nebude, tak si oddychnete a jedeme dál (taková jednání mám rád). A pokud to problém bude, tak se vrátíte k bodu č. 1 – poznámky a aspoň se neztratíte v procesu přípravy.
Také máte problém s 80 % za 30 vteřin nebo už se vám povedlo najít ten správný recept na komunikaci s techniky na druhé straně jednacího stolu?