Je váš cloud žroutem, nebo pomocníkem?
Obsah
Digitalizace už s sebou pro mnohé firmy přinesla spoustu změn. Mezi ty více skryté patří firemní IT infrastruktura. Z fyzických serverů se přešlo na ty virtuální, tedy do cloudu. Otázkou ale je, jestli všechny cloudy jsou tak výhodné, jak by z podstaty měly být. Podíváme se společně na 5 oblastí, které vám napoví, jestli váš cloud je žrout, nebo pomocník.
Žroutem od podstaty
Podstatu vašeho cloudu v prvé řadě určuje smlouva. Základem cloudových výhod by v tomto ohledu měla být flexibilita a snížené náklady, které nejsou spojené s nutností cokoli pořizovat nebo se k čemukoli zavazovat.
A tady narážíme na první problém. Některé cloudové služby, obzvláště se to týká virtuálních serverů, na první pohled vypadají flexibilně. Dokud se nekouknete na cenu za tuto flexibiltu použití. Model On-Demand nebo Pay-as-you-Go, kdy platíte jen za to, co spotřebujete, jsou často finančně znevýhodňované oproti závazkům, kdy podepíšete smlouvu na rok, nebo tři.
Zároveň si také musíte určit, který model poskytování použijete, což vás přesně vede ke stejné nepřizpůsobivosti, kterou způsobovaly fyzické servery. Cloud by měl fungovat tak, abyste nemuseli předvídat, jaké potřeby budete mít za den, týden, měsíc, rok nebo dekádu.
Cloud by se vám měl přizpůsobovat během plynutí času, to je jeho velká přidaná hodnota. A pokud to nedělá, tak se vlastně uvazujete stejně jako u fyzické infrastruktury, ale navíc jsou vaše data ještě někde jinde. Takže výhoda z pohledu dobré smlouvy se rozplývá.
Vždyť po vás chci jen €0,00042…
Cloud si často firmy pořizují od zahraničních firem, které počítají v desetitisícínách zahraničních měn. To vypadá jako dobrá cena, ale… Jedním problémem je, že tyto hodnoty na první pohled vypadají velmi zajímavě, ale ve skutečnosti zavádí. Jak se říká, stokrát nic umořilo osla.
Problémem je to, že vy nedokážete předem odhadnout, jak moc se ta desetinná čárka v daný měsíc posune. Touto problémovou položkou často bývá poplatek za přenos dat, poplatek za zápis nebo poplatek za čtení určité informace. Když například budete chtít zadat položku do účetnictví, tak budete platit nejen za to prostředí, ve kterém aplikace běží, ale zaplatíte také za otevření složky dané firmy a uložení dané částky jako nové položky.
I když je tedy jednotková cena takto minimální, každá informace, které proběhne, znamená její naúčtování. Z faktury se tak stává nepřehledná změť položek a hodnot, které jsou přesným opakem transparentnosti (na rozdíl od principu účtování ve virtuálním datovém centru).
Ne jen tak ledajaký platební model
Toto téma už jsme trochu nakousli v první části, kde jsme se bavili o tom, jakým způsobem je připravené účtování podle smlouvy. Jedna věc je, že si řekneme, že někteří poskytovatelé nadsazují ceny Pay-as-You-Go modelů, aby si zákazníky zavázali. Druhá věc je, že ke správné volbě firemního IT je potřeba udělat analýzu, která vám pomůže zjistit, jaké IT vlastně potřebujete.
Obecně se dá říct, že platební modely v cloudu najdeme dva – Pay-as-You-Go a fix. Nelze však obecně říct, že jeden je lepší než druhý, protože záleží na společnosti a jejím způsobu fungování. Možná by vás překvapilo, že některé malé firmy a start-upy budou mít mnohem větší potřebu výpočetních zdrojů než například některé etablované velké firmy.
Jednoduše je to dané tím, jak společnost funguje. Na jedné straně tedy máme společnosti, bez ohledu na velikost, které mají stabilní potřebu využití IT infrastruktury a cloud pro ně tedy bude představovat jednolité prostředí, které se jen málokdy bude měnit, spíše vůbec. Pro takové případy je vhodné řešení fix, tedy měsíční paušál.
Některé firmy mají ale jiné požadavky. Může se jednat o to, že servery například chtějí na víkend vypínat nebo je používat způsobem, kdy jejich využití je kolísavé. V takovém případě je vhodnější varianta Pay-as-You-Go, tedy plaťte za to, co spotřebujete. Zvláště v případě, kdy firma do cloudu přechází nově, je vhodná analýza s cloudovým expertem.
Ale i v případě, že byste chtěli změnit poskytovatele a případně typ cloudového prostředí, je vhodné se s někým poradit, protože není cloud jako cloud. Náš kolega Pavel je vám k dispozici, aby s vámi vaše IT prošel a pomohl vám zjistit, který cloud je pro vás ten nejvhodnější a nejvýhodnější.
Merkur vs. Barbie
Nedivte se, tyto dvě hračky souvisí spolu s volbou cloudového řešení. Podívejme se na to, jak se liší nákup těchto hraček. Když máte sadu Merkur, tak máte vlastně k ruce vše, co potřebujete. Jednotlivé součástky jsou k dispozici vaší fantazii a zaplatíte za celou sadu najednou. Pak už si jen stavíte, přestavujete, doděláváte a upravujete.
Na druhé straně stojí Barbie. Když chcete Barbie udělat hezký domov, tak koupíte Barbie, potom Kena, potom děti, dům, zahradu, auto a třeba potom i nějaké sousedy a kamarády. Každá z těchto položek vás znovu a znovu požene do obchodu nebo se vaše účtenka hodně prodlouží.
Podobné vlastnosti najdete u cloudových řešení. Pokud zvolíte virtuální server, kupujete si Barbie. Různé moduly a další výpočetní zdroje musíte dokupovat jako určitá předpřipravená balení. Při volbě virtuálního datového centra vám pak ve firmě přistane Merkur. Vše, co potřebujete pro vaše firemní IT, v jednom balíčku, kde třeba doplňujete jen nějaké součástky, ale hlavně vše stavíte na míru svým potřebám.
Tyto odlišné principy fungování cloudového prostředí se pak promítají i do flexibility a efektivity.
Cred it!
Některé cloudové služby vás přivádí do prostředí, kde platí kredity a ne peníze. Je na vás, abyste si ve firmě zhodnotili, jestli je kreditový systém pro vás výhodný. Přeci jen jsou to finanční zdroje, které bez využití sedí jako kredity v prostředí, které můžete využívat jen určitým způsobem. Jsme vlastně zpět u té myšlenky – ať už jde o kreditový systém nebo smluvně předplacené služby – jestli je toto dostatečná efektivita, která by z cloudu měla vyplývat. Odpovědět si ale musíte sami.
Společně jsme si pod drobnohled vzali finanční stránku cloudu a můžete si tak znovu zhodnotit, zda váš cloud dává smysl.