Žijeme v éře nejisté nejistoty - co to znamená pro manažery?
Obsah
Říkáte si, jak může být nejistota nejistá?
Dříve jsme byli zvyklí na to, že nejistota pramenila z trhu s lidskými zdroji, finančními trhy a problémy s nespokojenými zaměstnanci a zákazníky. To je samozřejmě velké zjednodušení, ale chápete.
Jenže dnes zažíváme jiný druh nejistoty. Vyplývá z toho, že se život přesunul z dost velké části do virtuálního prostředí. Nyní už to není o tom, že se někdo rozhodne dělat problémy. Dnes dost často nemáte tušení, že jste tím zprostředkovatelem útoku (právě díky tomu jsou tak výnosné pro útočníky útoky sociálního inženýrství). Proto nejistá nejistota.
Navíc přinesla závislost na IT ještě nutnost čím dál víc nacházet specializované lidi. A jak všichni víme, trh nepřekypuje lidmi, takže na řadu přichází outsourcing.
Podíváme se tedy na to, jak ve světle těchto podmínek jako manažeři přizpůsobujeme svůj pohled na odolnost, strategické plánování a přizpůsobivost a růst.
Odolnost 🛡️
Slovo, které v poslední době získává trakci – někdy se ani nepřekládá a zůstává anglická verze resilience. Ať tak, či onak, dříve odolnost ve firmách znamenala připravit opatření týkající se ochrany před přírodními katastrofami, krádeží nebo nespokojenými zaměstnanci.
Jenže dnes se firmy potýkají se dvěma problémy, které jsou skoro výlučně mimo jejich kontrolu.
- Externí systémy
- Kyberútoky
Firmy stále více spoléhají na systémy, které jsou poskytovány externími subjekty. A je jedno, jestli jde o IT infrastrukturu, aplikace nebo konzultace. Závislost je na organizacích, které nejsou pod přímou kontrolou dané firmy. Z toho plynou problémy, které musí firma předvídat s úplně jiným náhledem na věc.
Do toho se navíc připojuje i problém, který už jsme nakousli – zaměstnanci, dokonce i vy, můžete být použiti jako bílí koně útočníků. Ačkoli dříve byli vlivy, které firmy ohrožovaly, relativně očividné a dobře identifikovatelné, dnes už tomu tak není.
Jak tedy na odolnost? Základem je dobře zpracovaná analýza rizik, která je ušitá na míru vaší firmě. Bere ohled na používané systémy a identifikuje kritické body. Součástí této analýzy by ale měla být také sekce kapitoly o kyberútocích a celý balík by měl obsahovat také průběžné školení zaměstnanců. Nikdo se nechce stát loutkou zloduchů.
Strategické plánování 🎯
To je jeden z manažerských 101 úkolů, co na tom tak je? No, z původního přemýšlení o tom, kam se chceme dostat, je dnes spíše otázka, jaké IT potřebujeme, abychom se posunuli.
Je jen málo firem, které mají to privilegium mít provoz oproštěný od závislosti na IT. Proto je dnes nedílnou součástí strategického plánování nejen pohled na aktivity, rozpočet a lidské zdroje, ale také technologické zdroje.
Jak tedy na strategické plánování? Nechte si zpracovat hloubkovou analýzu IT potřeb z pohledu specialisty. Může se totiž stát, že jste zvyklí používat konkrétní infrastrukturu a konkrétní systémy, ale vaše budoucí potřeby si žádají něco úplně jiného.
Přizpůsobivost a růst 📈
Trendy dříve vydržely určitou dobu – v některých odvětvích to byly sezóny, v jiných to byly roky. Ale dnes jsou trendy a názory pomíjivější než život jepice – to už je co říct.
Tento princip se projevuje i v chování zákazníků a uživatelů. Předpovídat jejich chování je dost často nemožné, protože se najednou někde objeví něco virálního a vaše výpočty a předpoklady v tu chvíli neznamenají vůbec nic, jenom cár papíru.
Nedostatek trpělivosti a soustředění na koncové straně dost často může bránit přizpůsobivosti a růstu firmy.
Jak tedy na ně? Data jsou důležitá, vždycky byla, ale dnes je potřeba k nim přistupovat jinak. Nejde pouze o „hloupé“ zapsání do tabulek, práce s daty musí být na úrovni velkých dat, prediktivních analýz a případně i vhodného použití AI nástrojů.
Na toto průběžné zhodnocování je potřeba navázat IT architekturu, aby nedocházelo k nesprávnému pokrytí potřeb. Klíčem jsou průběžnost a optimalizace.
Kudy dál? 🔍
Jedna z hlavních lekcí je, že na zmiňované aspekty fungování vaší firmy už pravděpodobně nedokážete být sami. Specialisté na IT a kyberbezpečnost už jsou nedílnou součástí výbavy každé firmy. Prvním krokem tedy je zvážit, zda máte k těmto aktivitám ty nejlepší partnery.