Jak jsme si napsali vlastní sales appku
Obsah
Důvod? Žádná aplikace, která byla na trhu, nám nevyhovovala.
Nemám rád hledání a nasazování nového softwaru. To je asi jedna z mála věcí, kterou vidíme úplně stejně – jak my manažeři, tak naši ajťáci. Chce to čas a opakované hledání a čas a vlastně to nikdy nedělá přesně to, co chceme.
Což je skutečně s podivem, protože trh se SaaS je v oblasti cloudových služeb ten největší a také pořád nejvíce roste. Aplikací je na trhu hromada a tento stav se bude ještě zvyšovat, také díky umělé inteligenci, která dveře k programování otevřela i lidem, kteří kód možná nikdy na vlastní oči neviděli.
Ačkoli tedy SaaS vládne světu, jeho limity jsou očividné – je to prefabrikát, který nejde maximálně přizpůsobit. A s těmi AI výtvory to není úplně valné na poli bezpečnosti.
Data vládnou světu a nástroje, které s nimi umí dobře pracovat, budou čím dál klíčovější pro udržení se v byznysu. Jenže… Jak najít nástroj, který se plně přizpůsobí konkrétní firmě? V našem případě to nešlo.
📈 Procesy přinášejí nároky na software
Procesy bývaly dříve výsadou velkých firem a korporátů. Takové množství lidí nejde jinak než procesně uřídit. Ale s návalem velkých dat i do malých firem se procesní řízení stalo záchranným kruhem provozu.
Možná spíše Damoklovým mečem. Procesy pomáhají firmu udržet na správném kurzu, ale aby jejich implementace byla efektivní, ve spoustě případů je nutné je napojit na konkrétní aktivity a nástroje, aby mohly fungovat automatizovaně.
Jenže stejně, jako jsou procesy přesně nastavené na fungování firmy, tak by i software měl přesně padnout do potřeb procesů. A to u předpřipravených aplikací na trhu pro naše potřeby nesplňovala žádná.
📱 Důvody pro vývoj vlastní sales aplikaci
Obchod a prodej jsou oblasti, které v posledních letech utrpěly legislativními omezeními. Procesy bylo nutné předělat a zapojit do nich požadavky na ochranu dat. To by nebyl problém.
Problémem se stalo množství dat, které je potřeba ohlídat. Požadavky na obchodní proces tedy nabyly rozměrů, na které byla každá appka na trhu krátká. A k tomu se ještě nabalily tyto oblasti:
- Vývoj procesu
- Přehlednost
- Zastupitelnost a předání agendy
- KPI
- Rozložené náklady
1️⃣ Vývoj procesu
Obchodní proces ve firmě je jako živý organismus – neustále se mění a vyvíjí. Každý obchodník je jiný, takže do firmy přináší odlišný pohled na věc. A tyto odlišnosti a změny je potřeba reflektovat v tom, jak obchodní oddělení přistupuje k potenciálním zákazníkům a jak pracuje s nástroji, které jim v tom pomáhají.
2️⃣ Přehlednost
Jak už jsem říkal, velká data zavalila obchodníky ve všech firmách. Potřebují pomoc v podobě přehledného prostředí, kde se jednoduše dostanou k informacím o potenciálních zákaznících z řad firem a jednotlivců a také ke kontaktům, které s těmito entitami souvisí.
To ale není všechno. Pak jsou tam detaily o komunikaci, potřeby, jednání, setkání, nabídky, zprovozněné trialy, technická výpomoc – ten seznam položek s časem velmi rychle roste. A tohle vše potřebuje mít obchodník pod palcem ve vteřině.
3️⃣ Zastupitelnost a předání agendy
S předchozím bodem také souvisí možnost předat potenciálního zákazníka jinému obchodníkovi. Důvodem může být nemoc, ale také odchod z firmy. Bez ohledu na důvod ale musí ve firmě zůstat možnost, jak informace jako pěkně zabalený balíček předat jinému obchodníkovi.
4️⃣ KPI
Když si do Googlu zadáte KPI pro obchod, kolik vám jich vyběhne – desítky, stovky? A kolik z nich pasuje na vaši firmu? KPI nejsou nějaké zázračné univerzální měřící přístroje, ale indikátory, které si musí každá firma vybrat sama, tedy lépe řečeno její manažer.
Do téhle fáze to problém není, ale jakmile chcete KPI zohlednit v obchodní aplikaci, ne vždy se setkáte s přizpůsobením, které potřebujete.
5️⃣ Rozložené náklady
Která z dnešních firem má možnost na povel vytasit velké sumy za programy a aplikace? Mnohdy ani ty velké nemají tento komfort, natož ty malé. Vývoj vlastní aplikace nám ale umožnil rozložit si náklady do času a vynakládat je pouze tehdy, když byl nějaký modul potřeba.
Každá iterace byla drobným milníkem v porovnání s náklady, které bychom museli vynaložit na nákup komplexního řešení hned v začátku. A to ještě doufat, že se trefí do všech našich potřeb.
Jaký je můj závěr?
Samozřejmě netvrdím, že každá firma si musí aplikace pro interní potřeby vyvíjet sama – to ani není možné. Spíše jsou tyto myšlenky k zamyšlení, jestli si některé nástroje nenechat vyvinout na míru. Možná pak zjistíte, že aplikace na míru se vyplatí víc než nepřizpůsobitelný prefabrikát.