Musí poskytovat to, co lidé očekávají - cože?
Narazil jsem na článek, který se věnoval nástrojům, které zlepšují výkonnost zaměstnanců při práci. To je samozřejmě naprosto v pořádku, jen mě tam něco zarazilo.
Byla to myšlenka, která zhruba říkala toto: IT vybavení by mělo odpovídat očekáváním. Nechci nikoho kritizovat, jen bych si dovolil se k tomu vyjádření postavit na základě zkušeností, které mám, a to v těchto oblastech
- Uživatelé nemají dostatečně hluboký vhled — infrastruktura
- Lidé mají rozdílné zkušenosti a názory — grafické rozhraní
- Jednoduchost a bezpečnost dost často kolidují
Uživatel vs. infrastruktura 👥
Henry Ford prohlásil: „Kdybych se zeptal lidí, co chtějí, řekli by rychlejšího koně.“ A to se bavíme o něčem, co lidé vidí. Ale jakmile se dostáváme na úroveň IT infrastruktury ve firmě, i technici někdy ztrácí ze zřetele, co potřebují.
To vyplývá z přesunu ke specializaci v rámci technologií. Pokud ajťáci ve firmě nejsou specialisty na architekturu a infrastrukturu, může se stát, že ani jejich pohled a očekávání se neshodují s potřebami.
Například poskytovatel outsourcingu svým zákazníkům prodával jednotlivé virtuální privátní servery. Každý z nich měl své prostředí pro správu, takže to nebyla žádná jednoduchá práce. To, co jim pomohlo, bylo, že v rámci virtuálního datového centra spouští jednotlivé stroje, ale spravují je všechny efektivně na jednom místě.
Očekávání, jaká infrastruktura pokryje potřeby, a realita, která to skutečně udělá, se z mé zkušenosti dost často nepotkávají.
Subjektivita vs. rozhraní 🎯
Jedním z nejkřiklavějších příkladů je směr scrollování na obrazovce — dva globální tábory. A teď otázka — která skupina má pravdu?
Každý člověk je jiný a také každému člověku něco jiného vyhovuje. Jedna z věcí je samozřejmě systém, který jsme zvyklí používat. Pak jsou tu programovací jazyky a aplikace a software…
Očekávání uživatelů se ne vždy s návrhem technologie a jejího rozhraní shoduje. Personalizace je do určité míry možná, ale nejde pro každého uživatele udělat naprosto odlišné prostředí. Tedy zatím.
Je mnohem logičtější držet se best practices a udělat rozumné prostředí, než se snažit všechny potěšit. Všichni víme, že to nefunguje.
Jednoduchost vs. bezpečnost 🔒
Všichni jsme si zvykli na to, že dobrý software zjednodušuje náš život. Tohle období jsme si užili a teď ho musíme opustit vzhledem k nebezpečím, která v online světě číhají.
Tenhle přesun je pro některé uživatele složitější, protože se prostě nechtějí vzdát jednoduchosti. Raději by se vzdali přístupům ke svým účtům. Z čeho je to vidět?
Vezměte si dvoufázové ověření. Jak velká je to otrava? Z globálního pohledu vlastně hodně malá. Získání kódu, zadání kódu. Ale i tak, protože tyto dva kroky jsou překážkou jednoduchosti a zvyku, někteří lidé na tento druh zabezpečení nadávají.
Nesoulad očekávání ❌
Lidé očekávají spoustu věcí, ale ne vždy jsou ta očekávání správná. Nebo vhodná. Nebo přínosná. Z toho důvodu by systémy a technologie neměly očekáváním odpovídat. Základem by měla být utilita a logika. Ale jak je vidět, to není vždy možné.