Je nějaký rozdíl mezi managed a unmanaged cloudem?
Obsah
Už ne tak často se ale objevuje služba unmanaged cloud, která má ale bezesporu spoustu výhod oproti plně spravované cloudové variantě a měli byste o nich vědět. Jde totiž o efektivitu a náklady. Pojďme se podívat, jaké jsou ty zásadní rozdíly.
Bezpečnost
O cloudové bezpečnosti se neustále vede živá debata. Je cloud bezpečný, nebo naopak nebezpečný a může za úniky dat? To vždy záleží na několika faktorech (přehlednější popis můžete najít v našem blogovém příspěvku na téma kvalita cloudové bezpečnosti). Pokud se na problematiku bezpečnosti podíváme z pohledu míry spravovanosti cloudu, unmanaged cloud je skutečně bezpečnější variantou. Proč?
Je nutné podívat se na samotný popis služby. Managed cloud dává poskytovateli plný přístup ke všem datům a obsahu vašeho virtuálního prostředí. Pokud tedy vaše firma běží plně v cloudu, jeho poskytovatel má přístup k veškerým “vnitřnostem”. Na oplátku se pak stará o chod aplikací a správný tok dat.
Na rozdíl od spravovaného cloudu, unmanaged cloud nepustí dovnitř k vašim datům nikoho, komu nedáte povolení. A poskytovatel prostě dovnitř nejde. Máte tedy bezpečnost svých dat plně v rukou. Ano, znamená to, že vaši ajťáci musí všechny aplikace spravovat sami, ale nestojí to za vyšší míru bezpečnosti a kontroly, která vám zůstává v rukou?
Flexibilita
Cloudové prostředí by samo o sobě mělo být pro techniky intuitivně ovládané – nemělo by tedy být těžké zorientovat se v prostředí a umět ho používat. Jakmile se ale cloud stane spravovaným zvenku – tedy formou managed cloud – ztrácí tato služba část svojí přizpůsobivosti, protože její nastavení, úpravy a ovládání závisí na osobě zvenčí mimo firmu.
Pokud si ale zvolíte unmanaged cloud, veškeré ovládání a vnitřní fungování mají v rukou vaši ajťáci. Musí se tedy s prostředím naučit, ale jelikož cloud má být intuitivní, tak se rychle naučí a rychle cloud přizpůsobují potřebám vaší firmy. A nepřizpůsobují ho jen přibližně nebo rámcově, ale přesně tak, jak je třeba.
Podpora
V této oblasti je pravda, že managed cloud nabízí širší záběr. Jde totiž o to, že když má poskytovatel přístup do vašich aplikací, může vám také nabídnout podporu při řešení problémů s každou aplikací, která vám v cloudu běží.
U unmanaged cloudu takový support čekat nemůžete, protože poskytovatele a vaše aplikace dělí velmi dobře postavená zeď. Podporu tedy získáte ke správě prostředí, ale ne k tomu, jak řešit problémy v konkrétní aplikaci.
Hledisko/Služba | Managed Cloud | Unmanaged Cloud |
Popis fungování | Cloudové prostředí je plně spravované poskytovatelem služby – má tedy přístup ke všem aplikacím, databázím a datům | Cloudové prostředí je na aplikační úrovni spravované zákazníkem – poskytovatel tedy dovnitř nevidí a nemá přístup k aplikacím, databázím ani datům |
Bezpečnost | Zvýšené riziko vzhledem k přístupu osob třetí strany (poskytovatele cloudu) ke všem firemním datům | Zabezpečení dat je plně v rukou zákazníka a osoby třetí strany nemají přístup, pokud si to zákazník z nějakého důvodu nevyžádá |
Flexibilita | Časová prodleva při úpravách prostředí a jakýchkoli změnách | Změny probíhají tak rychle, jak je vaši iťáci zadají |
Podpora | Řešení problému s cloudovým prostředím i jednotlivými aplikacemi | Řešení problémů pouze ohledně cloudového prostředí |
Časté mýty o unmanaged cloudu
Celé znění článku, včetně mýtů a také doporučených otázek pro vašeho poskytovatele cloudu, najdete na našem blogu. Možná i vás překvapili některé informace a zjistili jste, jak je na tom váš cloud a přístupnost zvenčí.
Podíváme se ještě na několik mýtů, které o unmanaged cloudu kolují, ale když si vyberete toho správného poskytovatele, realita je někde jinde.
Mýtus č. 1 – Na změnu je moje firma sama
Pokud se rozhodnete pro využití cloudu, ani unmanaged služba vás nenechá při migraci na holičkách. To, že poskytovatel nevidí do vašich aplikací, neznamená, že vašim iťákům neposkytne veškerou součinnost, která bude možná.
Náš Cloudpoint v sobě například zahrnuje plnou migrační podporu včetně prvotní analýzy celého IT, na základě které pak naši odborníci poskytnout nejvhodnější doporučení, jak celé prostředí nastavit. A to se netýká pouze unmanaged cloudu, ale také hybridních řešení a individuálních IT architektur.
Mýtus č. 2 – Poskytovatel mi nepomůže s optimalizací
Jedna věc je, že poskytovatel cloudu pomůže prostředí nastavit, druhá věc je, zda ho pak pomůže optimalizovat. I když je unmanaged cloud co se týče správy prostředí zodpovědností vašeho IT oddělení, to neznamená, že od provozu výpočetních zdrojů dávají ruce pryč.
Cloudpoint například funguje tak, že veškerá optimalizace zdrojů je velmi jednoduchá a vaši iťáci tak mohou zdroje měnit skoro okamžitě. A to nejen ze zarezervovaných zdrojů, které máte k dispozici, ale je také možné zažádat si o nové zdroje – ať už je to pro výpočetní výkon nebo úložiště – a z nich během chvíle optimalizovat stávající prostředí.
Mýtus č. 3 – U unmanaged cloudu nemáme žádnou podporu
Podporu pro správu aplikací skutečně u unmanaged cloudu nezískáte, ale podporu pro provoz vašeho cloudu určitě ano. Jakékoli otázky, dotazy a problémy týkající se cloudu podpora velmi ráda zodpoví.
A ta naše to ještě dělá v režimu 24/7. Navíc je ta podpora zahrnutá hned od začátku. Náš technický ředitel Pavel Pábl se svým týmem poskytuje podporu během analýzy, sestavení IT prostředí, jeho migrace, nastavení, následné optimalizace a pak během provozu. Vaši iťáci na to nejsou nikdy sami a vždy mají po svém boku jednoho z našich techniků, který jim pomůže cokoli vyřešit.
Jaký je tedy rozdíl?
Managed cloud je pro firmy, které si mohou dovolit platit cloudového poskytovatele místo svého IT týmu a nebojí se obětovat část kyberbezpečnosti.
Unmanaged cloud je pro firmy, které si chtějí uchovat zabezpečení svých dat plně ve svých rukou a nechat svému IT oddělení provoz IT prostředí. Při výběru poskytovatele se tedy můžete zeptat například na tyto otázky:
- Poskytnete nám analýzu stávajícího IT a optimalizované doporučení nového nastavení?
- Pomůžete nám zajistit migraci?
- Přidělíte nám technika, který s námi bude řešit případné problémy?
- Jak moc vidíte do našich dat?
- Poskytnete nám podporu 24/7?
- Můžeme si prostředí plně přizpůsobit? Případně jak rychle?