Proč firmy odolávají digitální transformaci
Obsah
Všude slyšíme, jak je to strašně nutné, jak to všude probíhá a jak to hrozně moc dotací podporuje. A přesto stále spousta firem tomuto trendu odolává.
Proto jsem se rozhodl dát dohromady deset důvodů, které firmy uvádí, a také jeden odlišný úhel pohledu na každou z těchto námitek. Možná se i vy najdete v jedné z těchto situací a můžete se čerstvýma očima podívat na možné jiné řešení. Důležitým klíčem je dlouhodobý pohled.
Fungujeme, takže nepotřebujeme nic měnit
Znáte ten pocit – po dlouhé době se vaše firma dostane do stavu, kdy máte pocit, že je procesně dobře nastavená a začíná to fungovat tak, že z toho máte dobrý pocit. A pak přijde někdo cizí a začne vám říkat, že to máte všechno změnit a použije to hrozné slovo – digitalizace.
Ale podívejte se na to z jiného úhlu – něco se vám daří a někdo vám dá radu, jak to ještě zlepšit. Pohrdnete a naštvete se na toho člověka, nebo zkusíte najít způsob, jakým použít to, co vám pomůže posunout se ještě dál.
Digitalizace neznamená, že musíte otočit firmu vzhůru nohama a zahodit ty tuny práce, které už máte za sebou. Je to nástroj, kterým můžete docílit ještě větší efektivity. Někdy stačí jen malá vychytávka, která udělá divy.
Musí se ale na to jít ze správného konce, takže se vyplatí čas věnovaný tomu, koho si vyberete za rádce.
Na takové vysoké náklady nemáme
Ano, všechno zdražuje nebo zažívají ceny minimálně fluktuaci. Takže je jasné, že se firmám nechce pouštět do větších projektů, které náklady ještě zvýší. Už tak je boj s náklady složitý. V tuto chvíli obrátíme pozornost na ten dlouhodobý pohled zmíněný v úvodu. Protože jakýkoli projekt, který má dlouhodobý následek, je nutné zhodnotit z pohledu dlouhodobého přínosu.
Nyní fungujete určitým způsobem a s určitými náklady. Jakmile zjistíte, jak by vaší firmě mohla digitalizace pomoct, dáte vedle sebe náklady současné a budoucí a voila – máte odklad pro rozhodnutí.
Digitalizace přináší větší bezpečnostní hrozbu
Logicky, pokud zapojujeme více technologií do fungování naší firmy, jsme vystaveni vyšší možnosti kyberútoků. Pokud neuděláme potřebná opatření pro zajištění bezpečnosti.
Ale stejně, jako byste nezanevřeli na nákup fyzického vybavení, protože by se mohlo stát, že vám ho někdo ukradne, ale spíše uděláte opatření proti krádeži, tak stejně můžete zajistit i jakýkoli virtuální majetek.
Navíc je zajímavé, že většina úspěšných útoků v kyberprostoru je úspěšná díky tomu, že individuální zaměstnanci nedodržují dostatečná bezpečnostní opatření.
Možná je tedy také vhodné nejprve projít současné nastavení přístupu ke kyberbezpečnosti a najít potenciální hrozby.
Nemáme na to lidi
Technické zázemí ve firmách je většinou zaběhlé dlouhou dobu. Technici mají svůj přístup, své nástroje a své zvyky. Technologie, které nyní potřebujete, pravděpodobně nejsou shrodné s těmi, které by vám doporučila digitalizace.
Vaši technici by se museli naučit používat nové technologie a přístupy, museli by se nastavit nové procesy a v rámci optimalizace by možná došlo i na externí výpomoc ve formě outsourcingu, helpdesku nebo jejich kombinace.
Otázkou ale je, jestli je takovou překážkou to, že by se vaši technici naučili používat nové prostředky, které by vaší firmě mohly přinést úspory nebo zvýšení efektivity. Je to tak velká oběť?
Nové věci vždy přináší problémy
To klidně může být i reálný problém, ale v rámci IT se to může stejně týkat nového typu technologie jako nového tradičního fyzického serveru. Samozřejmě, že nikde není zaručeno, že něco nového bude fungovat tak, jak má – chyby se stávají. Ale pokud je toto skutečně pravda, pak dává smysl pustit se do nových věcí, které přinesou největší přínos.
Je pravda, že i když se u nové technologie nemusí objevit nějaký “vrozený” problém, pořád je to novinka ve firmě a problémy mohou plynout z nezžitosti. I takové problémy ale časem pominou.
Službou jsme závislí na poskytovateli
To je pravda. Pokud se firma rozhodne pro výběr cloudových služeb, skutečně se stává závislou na rozhodnutích poskytovatele. Ale – je zajímavé, že firmy se nebojí sáhnout po softwaru jako službě (SaaS), například v podobě emailových služeb nebo účetnictví, ale už jsou zdrženlivější při použití infrastruktury jako služby (IaaS).
Hrozba je ale principielně stejná. Možná jste se i vy chytili do sítě spousty SaaS služeb a pak se bráníte digitalizaci. Zvažte ale, zda takový přístup je skutečně efektivní a přináší vám největší návratnost investice.
Spíše než bránit se určitým technologiím nebo postupům je vhodnější bránit se špatným partnerům. Výběr IT je jedním z nejdůležitějších aspektů ve fungování jakékoli firmy, proto je nejdůležitějším krokem výběr správného partnera, který pak kvalitně pomůže s výběrem všeho ostatního.
Zahltí nás data
Zahlcení daty nebo jejich nedostatek se děje ve chvíli, kdy se firma ještě naplno nepřizpůsobila tomu, aby s nimi dokázala pracovat. Je pravda, že digitalizace je zdrojem spousty dat, často spousty nových dat, ale jde jen o to s nimi správně naložit.
Vrátíme se opět k příkladu s účetnictvím. To také obsahuje spousty dat a spousty různorodých dat – částky, data, označení. Ale firmy se s nimi naučily fungovat a mají díky tomu efektivnější způsob fungování.
Takto využít data se dají i v jiných oblastech fungování. Data se dají sbírat v rámci CRM o efektivitě obchodního oddělení. Data se dají sbírat v marketingu, aby se dalo vyhodnotit, které aktivity nejlépe působí na potenciální zákazníky a co se dá udělat, aby bylo o ty stávající co nejlépe postaráno.
Také jsou na trhu spousty čidel, které umožňují sbírat data z provozu, skladů, obchodů a čehokoli jiného, vyhodnocovat je a na přehledných grafech ukazovat, jak firma funguje.
Museli bychom se změnit
To je s největší pravděpodobností pravda. Ale co je na tom špatného? Připomenu vám dva příklady, které souvisí se změnou a oba se zdály stejně nepravděpodobné.
Společnost Nokia je vám určitě známá. Tato společnost byla šampionem mobilních zařízení a dlouhou dobu si držela skutečně velký podíl na trhu. A pak přišla potřeba změnit se a Nokia odolala. To byl začátek jejího konce.
Elektromobily jsou určitě také velmi známou věcí. Když se poprvé objevily na trhu, jednou z námitek proti jejich rozšíření bylo, že se lidé nebudou chtít přizpůsobit tomu, aby museli tak často píchnout auto do zásuvky. Opak je ale pravdou a auta poháněná elektromotory jsou na silnicích stále častější.
Z těchto dvou příkladů můžeme vidět, že přístup ke změnám je klíčový pro to, aby firma přežila a dařilo se jí. Je však nutné zvážit, zda přínosy změny převáží její náklady. Nezapomeňte ale, že některé náklady nejsou vidět.
Přes IT oddělení to nedostanu
Je pravda, že IT oddělení je v tomto ohledu velmi rigidní a jakákoli změna, která pochází zvenčí, nemusí být přijata s velkým nadšením a oslavami. Pokud ale skutečně máte spočítáno, že digitalizace je pro vaši firmu tím správným krokem, pak by tyto logické argumenty v kombinaci s technickým partnerem, který odborně podpoří vaše rozhodnutí, mohly vést k úspěšné digitalizaci, ač se technici brání.
Sečteno a podtrženo, digitalizace přináší i technikům optimalizaci jejich práce. Dostávají moderní nástroje, které zefektivňují jejich fungování, a díky tomu se jejich technický zkoumálek může neustále zaobírat novými věcmi, aniž by utrpěla kvalita jejich práce.
Sice se vymění fyzické hračky za ty digitální, ale stále zůstávají a mohou být pro techniky výzvou, kterou hledají.
Digitalizace je moc složitá nebo velkým soustem
Skutečně je to tak, že pokud se do digitalizace pustíte od nuly, zahrnuje spoustu aktivit a může se zdát jako cesta bez konce. Opět se tedy vracíme k výběru vhodného partnera. Digitalizace sice může být velkým soustem, ale nemusíte na něj být sami.
S odborným garantem, který zaštítí veškeré analýzy a změny, můžete zvládnout i to největší sousto, aniž byste se museli učit věci, které budete potřebovat pouze jednou.
Závěrem
Určitě by se našly další námitky, které se ve firmách objevují a zastavují pokrok digitalizace. Prošli jsme si ale ty, které se objevují nejčastěji a také na ně existuje docela stručná odpověď. Nyní tedy můžete z obou stran zvážit, zda námitka má větší hodnotu než přínos digitalizace a zda nestojí za to, ponořit se do změny, která při správném uchopení vede k nižším nákladům, vyšší efektivitě a i větší spokojenosti.