5 oblastí, kdy jsme v IT propagaci byli vedle jak ta jedle
Obsah
Výběr agentury
Tak, jak to radí průvodce outsourcingem, pokud si nepomůžete svépomocí, musíte najít vhodného partnera. Pro nás to znamenalo, že musíme najít někoho, kdo je dostatečně vnímavý, aby pochopil, co vlastně děláme. Pokud jste se někdy snažili někomu vysvětlit, co je to cloud pak víte, jak je to někdy těžké.
První hledisko, přes které vlak nejede, je zkušenost z propagace pro B2B. Způsoby poskytování produktů a služeb se totiž diametrálně liší, pokud se bavíme o lidech nebo firmách. Taky jsme vyzkoušeli organizace, které se zaměřují na B2C a prostě to nefunguje.
A pak je tu ještě ta drobnost – naslouchání. Při naší cestě několika agenturami jsme narazili na problém, který pak byl jádrem špatně nastavených klíčových slov a kampaní. Abyste mohli propagovat služby v IT, musíte vědět, k čemu jsou a komu pomůžou. A jestliže váš partner pro propagaci přes všechny snahy připraví kampaň pro slova, která jste řekli, že jsou špatně, pak je to prostě spolupráce odsouzená k zániku ještě něž je kterákoli kampaň spuštěna.
A další drobnost je správná analytika. Dnešní doba se prostě bez dat neobejde a nejde správně upravovat směr svého působení na trhu. Jenže některé agentury, které zajišťují propagaci, končí přesně v tom kroku. Nastavíme reklamy a kouknem, jak se jim daří.
Jenže to už dnes nestačí. Kampaně jsou skvělým nástrojem pro přesné informace o potenciálních zákaznících a o tom, co celkově v marketingu dělat. Čemu se věnovat, kde je to ztráta času. Ale k tomu vám nepomůže, když vám jenom někdo dá přehled výsledků,, který uvidíte i v GA. Sběr dat nestačí, dnes je potřeba práce s daty.
Špatné předpoklady
Narozdíl od té první kategorie, kde to nemusí úplně vždy být chyba zákazníka, že si vybral špatného partnera, je tahle část naprosto chybou zákazníka. Protože každá firma si ohledně svých zákazníků a potenciálních zákazníků formuje určité názory. Jinak by nešlo cílit.
Smůla je, když jsou ty základní předpoklady úplně mimo. Nám se to třeba stalo relativně nedávno. Připravovali jsme PR článek pro server ROOT.cz, který měl být docela detailní technickou kronikou stavby našeho nového cloudu (pokud vás zajímá, co všechno se nám po…kazilo, tak koukněte na odkaz na konci článku).
Po dlouhých rozmluvách mezi našimi techniky a marketingovým oddělením jsme se rozhodli, že článek bude čistě technický, naprosto nepropagační a jeho cílem je informovat. A pak se naší kolegyni, která měla článek na starost, rozsvítila žárovka, protože jí prostě její marketingová nátura nedala, a na konec článku vložila odkaz na možnost vyzkoušet si náš cloud zdarma.
A nestačili jsme se divit. Nejen, že ten článek byl naším nejúspěšnějším PR článkem co se týče dosahu a času stráveného u textu – byla to i naše nejúspěšnější kampaň co do vygenerovaných leadů.
Je pravda, že technici jsou v dnešní době zahlceni informacemi – kdo není – ale vždycky se najde někdo, kdo je zvědavý a má v tom nabitém týdnu nějaké ty volné chvíle. Ještě, že to naše kolegyně nevzdala, i když dostala přesvědčivé argumenty. Prostě někdy je potřeba věci vyzkoušet, navzdory špatným vyhlídkám.
Lidé nečtou
Ono to vlastně souvisí s předchozím tématem. Zdálo by se, že PR články už jsou pasé, protože lidé obecně nečtou. Jenže tady přichází do hry ještě jeden princip – na kterém je například založený i Google algoritmus – relevance.
Pokud máte informace, které jsou zajímavé, poučné, inspirativní nebo nápadité, proč se o ně nepodělit. Náš článek byl mnohem delší než jsou doporučení, která vychází z best practices pro publikaci na ROOTu, ale i tak byl velmi úspěšný.
Jde o ten nápad. Takže je rozhodně dobré nenechat se svazovat vývojem ve společnosti, protože kde je standard, tam je i nestandard.
Text je lepší než obrázek
Když porovnám výsledky bannerových kampaní s tím jedním PR článkem, tak se to pomalu ani srovnat nedá. Obrázek sice řekne více než tisíc slov, ale jenom, pokud ta grafika není kontraproduktivní. Což se v našem případě ukázalo, že to tak je.
Grafika je fajn, ale my máme mnohem cennější „vybavení“ – naše techniky. Přeci jen jsou zkušenosti a know-how nedostihnutelné obyčejným obrázkem.
Cena hraje prim
Asi jsem to mohl zařadit do kategorie špatných předpokladů, ale finance jsou podle mě vždy oblast, která si zaslouží svých vlastních 15 minut slávy. Ačkoli je cena nezpochybnitelně jedním z nejdůležitějších aspektů, podle kterých jsme zvyklí se rozhodovat, tak nemusí být tím nejdůležitějším. Tedy pokud vás stávající poskytovatel nesdírá z kůže (i to se v cloudové branži stává, až příliš často na můj vkus).
Naše kampaň, která byla zaměřená na cloud za půlku, nebyla zdaleka tak úspěšná, jak bychom čekali, právě proto, že v IT jde o mnohem víc než o cenu. Firmy mohou mít legacy systémy, nutnost držet data on-premise a spousty dalších individuálních důvodů. A cena v tu chvíli vlastně ani nemůže hrát roli.
Co jsme si z našich neúspěchů odnesli?
Něco určitě jo. Jsme více otevření možnostem a také věnujeme větší pozornost datům, která ná z marketingu plynou. Na jejich základě pak upravujeme náš kurz. A také vidíme, že někdy je stejně nejlepší věnovat úsilí do organického obsahu. Jaké jsou vaše zážitky?
P.S. Tady je ten slíbený odkaz: https://www.root.cz/pr-clanky/staveli-jsme-novy-cloud-a-tohle-se-po-kazilo/