Proč je vhodné přecházet na jiný typ infrastruktury?
Jenže když se zastavíme na trochu delší chvilku a popřemýšlíme o relativně nedávných změnách, pak se snad i vaše kývání hlavou ze strany na stranu změní v ano.
Možná jen pro připomenutí – ručně psané účetnictví, ze kterého se stal jeden z největších firemních „závisláků” na IT oddělení. Nebo například jednání s klienty – nebýt technologií a možností videokonferencí, emailů a dalších komunikačních kanálů, následky covidu by byly mnohem horší. A také bychom se mohli podívat na získávání a komunikaci s klienty – z reprezentantů objíždějících jedno město za druhým se staly automatizované procesy v podobě reklamních kampaní a chatbotů.
V byznys sféře jsme vlastně uvítali tyto změny, ač byly v mnoha případech až revoluční. S podivem se ale před dalšími takto prospěšnými změnami ve firmách v současné době zavírají dveře bez bližšího seznámení. IT prochází každou chvílí obrovským pokrokem, ale jakoby se zapomnělo na ty přínosy, které z takového vývoje plynou.
Pokud máte i vy ve firmě zajeté IT – infrastrukturu, vybavení i procesy – i tak je dobré se zadívat objektivním okem a zjistit, zda není další čas na změnu.
Nejčastější strašáci
Na první dobrou budeme rovnou čelit důvodům, proč IT obnova nebo výměna často letí ze stolu, ještě než na něj dopadla.
Finance
Peníze až na prvním místě. Mnoho IT decision-makerů se v otázce změn v IT zastaví u prvního čísla – investice do změny. Dost často to totiž není slovo změna, kterým je tento proces označen, ale dost lidí to vnímá jako investici do katastrofy.
Je pravda, že migrace IT prostředí a změna interních procesů je krok, který vyžaduje čas a úsilí. Jednorázově. Nestálo by za to se ale také podívat na ten dlouhodobý horizont a srovnat, jaké jsou nejen náklady, ale také přínosy?
Funkčnost
Když to funguje, tak to necháme být. Až se to rozbije, budeme to řešit. To je naprosto logický přístup. Problém je v tom, že dnes se požadavky a potřeby mění tak často, že narážíme na zásadní problém.
To, že něco funguje, ještě neznamená, že to odpovídá potřebám. O pět čísel větší ponožka bude fungovat, ale bude odpovídat potřebám? Stejně tak může být naprosto špatně umístěna pata nejen na vaší noze, ale také na noze vašeho IT.
Pohodlnost
Toto téma již nastínil náš CEO ve svém článku o myšlenkovém nastavení firemních ajťáků (článek o profesní deformaci ajťáků najdete zde). Zvyk je železná košile a v IT je ta košile titanová.
Vzhledem k tomu, kolik je potřeba dnes času a zkušeností na to, aby člověk zvládal pracovat s určitým prostředím nebo systémem, není se čemu divit, že pokud je volba mezi stávajícím řešením a novým, které má jinou logiku a způsob fungování, výsledek je skoro vždy předem jasný.
Proč tedy IT měnit?
Mohlo by se zdát, že všechny tyto důvody, proč ne, mají takovou sílu, že už není o čem se bavit. A přesto pokračujeme. Podíváme se totiž na ty pádné důvody, které v mnoha případech převálcují ty již zmiňované strašáky.
Finance
Ano, je to tak, finance se objevují na obou stranách. Jak už jsme naťukli výše, máme tu dva finanční pohledy – prvotní investice a dlouhodobý náklad.
U stávajícího řešení už ta prvotní investice samozřejmě proběhla, ale to neznamená, že nové řešení nebude v dlouhodobém hledisku finančně výhodnější, i přes to, že se do něj musí v určitém bodě v čase investovat.
Z tohoto důvodu je klíčové dát šanci finanční analýze, která se nezastaví pouze u kroku číslo jedna. Je nutné zohlednit veškeré prvky a parametry, které hrají roli v celkovém nákladu. Pro tuto analýzu je tedy nutné najít takové odborníky, kteří se vyznají nejen ve firemních financích, ale také v IT samotném.
Efektivita
Efektivita úzce souvisí s financemi, ale ne vždy. Pokud se totiž zaměříme na tu stranu neekonomického výkonu, zjistíme, že i samotná práce vašeho týmu může s ohledem na efektivitu trpět, nebo vzkvétat.
Jde o to, zda fungování IT oddělení odpovídá tomu, jak je potřeba, aby fungovalo. Jednak s ohledem na infrastrukturu, na které je všechno provozované, ale také s ohledem na práci samotných ajťáků.
Pokud například firma používá fyzické servery, jsou s nimi spojené aktivity, které v cloudu odpadají (co vlastně by mělo spadat do správy serverů se dočetete zde). Pokud si firma například pronajímá virtuální privátní servery od poskytovatelů, kteří neúprosně ženou ceny nahoru, aniž by to zákazník mohl pochopit, technici to musí například hlídat a manuálně ovládat (jako například náš zákazník DIKA servis, který právě u původního poskytovatele na toto narazil).
Jednoduchost
Auta už dávno nestartujeme řemenem, naopak, zvykli jsme si na automatizované každé tohle i tamto. Jenže v IT oddělení to někdy bývá, že se zastaralé přístupy k fungování stále používají.
- Musíme to nakoupit od světoznámých jmen.
- Jedině fyzické servery.
- Cloud je pro naše potřeby moc složitý.
- Nevadí, že si to, co potřebujeme, musíme poskládat z desítek služeb.
Tyto zaryté představy a mnohé další zabraňují firmám, aby našli řešení, které je funkční, efektivní a také jednoduché.
Kde začít?
Vlastně je ten proces úplně stejný jako u každého jiného projektu – nechat si poradit, spočítat náklady, udělat plán. Není to nic těžkého, jen je v případě IT potřeba mít k ruce partnery, kteří dokáží tohle všechno skloubit s technickými parametry a znalostí fungování.