Blog

Pro pojištění IT do pojišťovny nechoď

Obsah
To je samozřejmě nadsázka – fyzické věci je potřeba pojišťovat proti krádeži a tak podobně.

My se ale v dnešním článku zaměříme na pojištění IT z pohledu toho, na co si sáhnout nemůžeme, a to jsou data a architektura.

Běžné pojišťovny vám mohou relativně jednoduše zajistit pojištění fyzických serverů, zařízení, případně i celých serveroven nebo datových center. POkud by vám chtěl někdo ublížit krádeží nebo by se prostě stalo, že dojde k poškození, potřebujete mít alespoň nějakou záruku, že nevyjdete s prázdnou.

Jenže i když vám zůstane fyzický server nebo jeho hodnota jako odškodné, to co na něm běželo, už běžné pojištění ochránit nedokáže. Na pojištění IT tedy musíme i trochu jinak – pomocí disaster recovery, exit strategie a back-up procesů.

Disaster recovery

Právě tohle bude oblast, na kterou se v dnešním článku zaměříme nejvíc. Disaster recovery (přeloženo jako obnova po katastrofě – což ale v životě při komunikaci s techniky nepoužívejte) je nastavený proces, který zajišťuje provoz IT i při problémech s hlavní infrastrukturou.

Stát se může spousta věcí – vypadne proud, vypadne internet, shoří budova, věci jsou ukradeny. Je úplně jedno, jaká katastrofa, menší či větší, se vyskytne, ale důležité je, že nedojde k úplnému odříznutí firmy od IT. Natož aby došlo k naprostému a konečnému odříznutí od dat a architektury právě v případech, kdy následky situace jsou trvalé.

Důvod, proč se o disaster recovery, bavíme jako o pojištění IT je jednoduchý – pokud je firma připravena na plán B, infrastrukturu plánu B má v provozu a připravenou, pak se může stát relativně cokoli a újma bude minimalizovaná.

Proč se firmy disaster recovery vyhýbají?

Odpověď je opět velmi jednoduchá – finance. Aby totiž disaster recovery mohla dobře zafungovat, je nutné neustále provozovat dvě IT infrastruktury. Jedna je ta běžná, na které vaše firma funguje dennodenně. Ta druhá je záložní a vlastně většinu času platíte za něco, co je utopeným nákladem.

Říkáte si, že vám tenhle popis něco připomíná? A máte pravdu, tady čerpáme z výrazné podobnosti s pojištěním. To jakmile zaplatíte, tak je pryč, ale pokud byste ho neměli, tak byste si při problémech rvali vlasy, že jste si ho měli platit.

Na první pohled je tedy efektivita disaster recovery nulová, ale ve chvíli, kdy se něco stane, je to jediný záchranný kruh, kterého se vám dostane.

Jak na disaster recovery?

Bez ohledu na to, jak svoje IT provozujete, nemusí disaster recovery být klonem provozního prostředí. Pokud tedy máte vlastně servery, nemusíte si okamžitě servery pořizovat i do záložní lokality.

Disaster recovery jde totiž velmi dobře zajistit i cloudovým prostředím. Díky tomu ušetříte třeba alespoň investiční náklady. Každá firma je ale jiná, je to individuální entita s individuálními potřebami, takže než se do disaster recovery vrhnete, poraďte se s odborníky.

Back-up

Nyní jsme ve fázi, kdy disaster recovery pokrývá možnost spustit infrastrukturu na oddělené lokaci a zajistit tak chod firmy. A co data? Ruku v ruce totiž musí jít back-up neboli záloha dat.

Zmiňuji se o této základní věci proto, že firmy mají tendenci zálohovat tam, kde fungují. A vidíte ten problém? Pokud se v kancelářích něco stane, i sebelepší záloha může být ztracená. Proto je nutné přemýšlet o záloze dat v kontextu možného odpojení hlavního pracoviště. Kdyby vmžiku budova shořela, kde budeme mít data, aby byla v bezpečí?

Data jsou velmi citlivá věc. GDPR nám dává jasné instrukce a společnosti v některých oborech navíc nemají třeba volnost ukládat je do cloudového prostředí. I tak je ale možné back-up zajistit, jen to možná bude chtít trochu více vynalézavosti. I tady ale odborníci dokáží poradit a najít řešení.

Exit strategie

A pak tu máme ještě speciální situaci, na kterou by bylo běžné pojištění krátké. Můžete mít poskytovatele IT služeb – například cloudové infrastruktury – a ten se najednou rozhodne, že službu už nebude poskytovat. A vy v ní máte celý chod firmy.

Pojištění IT ale tak bezmocné není. Pro takové případy by totiž ve firmě měla existovat exit strategie. Je to záložní plán, jak nepřijít o prostředí a data, když musíte z jakéhokoli důvodu od poskytovatele odejít.

Takový plán je nutné nastavit ještě předtím, než podepíšete smlouvu, ale pokud to uděláte, zachráníte, co půjde. Jakmile byste totiž takovou věc řešili, až když nastane, můžete narazit na to, že poskytovatel vás nechá se slzami v očích a v ruce s daty, která mají nepoužitelný formát. Více o tomto tématu ale najdete v našem dvoudílném seriálu – Výběr cloudového poskytovatele začíná exit strategií a Jak vytvořit dobrou exit strategii.

Pojištění IT je převážně technická záležitost

Když si sjednáváte běžné pojištění, necháte si poradit od někoho, kdo tomu rozumí. Pojištění IT je ale svojí komplexností jaderná fyzika. Proto nepodceňujte konzultaci a analýzu provedenou odborníky na IT infrastrukturu a řešení. Vaše firma vám pak v případě nouze poděkuje.

Zaujali jsme vás?

Naši technici si na vás rádi udělají čas.
Doporučené

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Vzdálená podpora pomocí TeamViewer

Abychom vám poskytli co nejefektivnější pomoc, využíváme program TeamViewer. Poté, co odsouhlasíte EULA a přístup technika, náš kolega má možnost navigovat se v prostředí vašeho přístroje, aby co nejrychleji odhalil, kde je problém. Tento přístup po vyřešení problému technik odpojuje, takže už do vašeho počítače nevidí, dokud mu příště přístup neodsouhlasíte.

Software TeamViewer stahujte až po konzultaci s našimi techniky. Nikdy nedávejte své přihlašovací ani jiné citlivé údaje ostatním, jediné údaje, které můžete při tomto řešení potřebovat, je ID a osobní kód v rámci softwaru TeamViewer.

TeamViewer Remote Assistance

To provide you with the most efficient help, we utilize the TeamViewer software. After you agree to the EULA and the technician access, our colleague has the abilitiy to navigate in the environment of your device to find as soon as possible where the problem us. This access is disconnected by the technician after the problem is resolved so he no longer can see the insides of your device until you aprove his access the next time. 

Download the TeamViewer sotware after you have consulted our technicians. Never give your login information or any other sensitive information to others. The only credentials you will need for the resolution of your problem is the ID and a personal code within the TeamViewer software.

Windows

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

Linux

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Rádi s vámi probereme možnosti řešení pro vaše požadavky

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

Please leave your contact information below and we will get back to you as soon as possible.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Rádi vám zpracujeme nabídku na míru