Jak prolomit profesní deformaci vašich firemních ajťáků?
Obsah
Kdyby to tak nebylo, tak už tam nejsou. Ale i vaši ajťáci jsou jen lidé a z vlastní zkušenosti můžeme říct, že hledání té správné cesty pro firemní IT neskončí vždy nalezením té správné cesty. Proč?
Protože jako lidé máme nějaké stereotypy, zvyky a mentální pochody. Jsou to vypěstované vzorce chování, které doprovází náš život, a tím pádem také zasahují do našeho pracovního světa. Spousta z našich osobních tradic nám pomáhá dělat práci dobře, jenže pak je tu oblast těch, které jsou vlastně překážkou. A pro nás je těžké je objevit, máme je ve slepém úhlu.
V IT světě se pak tato selektivní podvědomá slepota projevuje tak, že firma jede v zajetých kolejích co se týče vybavení, aplikací a procesů. Výběr mimo tuto komfortní zónu je nepředstavitelný a omluvou je, že přece stávající řešení a dodavatel jsou již vyzkoušení.
Kdyby se Henry Ford ptal lidí, co chtějí, řekli by rychlejší koně. Už vidíte ten problém?
Původ profesionální deformace
Důvod, proč se ajťáci chytají do této pasti, je velmi prostý. Aby někdo mohl pracovat jako IT specialista, vyžaduje to neustálý proces učení, zkoušení a nacházení řešení. A když k tomu připočítáte, kolik technologií v dnešním světě existuje a neustále se objevuje, pokud by se ajťáci měli zaměřovat na všechno, tak by se velmi rychle zbláznili.
Navíc si ze svých zkušeností dávají dohromady spolehlivé zdroje, ať už jde o technologie nebo zdroje informací. K těm se pak vrací, a tím se vlastně sami zavírají do omezeného okruhu.
A jako každý jiný člověk, i ajťáci mají právo na to si vybrat brand, typ nebo dokonce i barvu, která jim prostě sedí. Sami možná zažíváte ten neustálý skrytý boj mezi lidmi, kteří preferují nahlížení do oken přes okna a jiní zase holdují nakousnutému jablku.
Jen u pracovníků v IT se tohle projevuje na spoustě front, takže to ovlivňuje fungování celého IT, a tím pádem i celé firmy, protože buďme upřímní, bez IT dnes žádná firma nefunguje.
Jak na klapky na očích?
Řešení je vlastně velmi jednoduché – podívejte se na náklady vaší firmy. Je možné, že se vaše IT dá dělat jiným způsobem, který povede k optimalizaci nákladů? Protože vy jste finanční decision-maker, po vás nikdo nemůže chtít, abyste do posledního bitu rozuměl/a každému technickému detailu. Ale máte rozumět financím.
Je skutečně vaše IT provozované tak, že nejde najít finančně optimálnější řešení, ať už se bavíme o CAPEX nebo OPEX? Nemohlo se stát, že protože vaši technici jsou zvyklí fungovat v nějakém světě, že přehlédli technologie, které by pomohly vašemu finančnímu zdraví?
Nejde totiž o to, že by nechtěli, to už jsme si jasně řekli, jde o to, že mohou mít své osobní důvody, proč se nedívají určitým směrem pro řešení vašeho firemního IT.
Je pravda, že každá změna s sebou nese nutnost se přizpůsobit. V IT to znamená naučit se myslet jiným způsobem nebo třeba zjistit, jak nakládat s konkrétním uživatelským rozhraním. Proto je nutné srovnat nejen náklady na samotnou technologii, ale také náklady na změnu. Možná, že čísla vyjdou hůř, ale co když ne?
Jaké praktické kroky podniknout
Jednoduše, vaše firma, vaše zodpovědnost. Jako manažer máte velkou zodpovědnost, ale také velké možnosti. Najděte si tedy partnera, který vám pomůže zjistit, jestli současný stav vašeho IT je tím nejefektivnějším. A hlavně to udělá ve vašem jazyce. Není totiž nic horšího, než poslouchat technický slang, který vám nic neřekne, takže jen plýtváte časem.
Tento partner by vám měl pomoct najít odpovědi například na tyto otázky:
- Jaké vybavení vlastně používáme (hmotné i nehmotné)?
- Jaké vybavení potřebujeme používat?
- Jak by měla vypadat infrastruktura, na které běží naše systémy?
- Dostáváme nejlepší support?
- Potřebujeme některé aktivity outsourcovat, aby se našim technikům ulevilo od repetitivních rutinních úkolů?
- Můžeme některé systémy konsolidovat, aby jsme neplatili několik identických SaaS?
Vlastně by měl tento partner udělat analýzu, která bude manažerskou řečí vyjadřovat, jaké potřeby vaše IT oddělení má a jak se daří je pokrývat. A také jak efektivně se je daří pokrývat. Tento externí pohled vám pomůže najít pevnou půdu pod nohama pro rozhodnutí, která pro techniky nejsou úplně komfortní. Dokud to funguje, tak se na to nesahá. Jenže co když funkčnost a efektivita nejdou ruku v ruce, pak je čas na zásah.
Je to tedy na vás, udělat si průzkum a zjistit, zda je IT optimalizované. A pokud není, je na vás vybrat si partnera, který vám pomůže najít tu správnou cestu a nasměrovat i vaše techniky. Ti totiž obecně nekoukají na stejné ukazatele jako vy.
Závěrečná slova
Dnešní článek je jiný, ale to neznamená, že méně potřebný. Ve světě, kde se převratné technologie objevují ze dne na den je potřeba držet tempo se změnou a mít možnost včas zareagovat, aby firma zůstala napřed a neutopila se kvůli náhledu na svět, který je stejný, jako u lidí, kteří věří, že nejlepší firma vyrábějící telefony je Nokia. Nebo lidé, kteří zastávají názor, že rumunské výrobky nikdy neprorazí na českém trhu. Nokie už prakticky nikdo nemá a Dacia je jedna z firem, která vládne českým silnicím.
Narušte status quo.