Outsourcing jako strategický nástroj pro růst a rozvoj firem
Obsah
Slovníček
Outsourcing – přenechání části nebo celého chodu IT ve firmě externímu subjektu
Helpdesk – zákaznické centrum pro pomoc s dotazy a problémy; pro firmu samotnou či pro zákazníky firmy jako white-label služba
Support – celá oblast podpory, která zahrnuje jak outsourcing, tak i helpdesk a další služby (například dohledové centrum)
Co může spadat do outsourcingu?
Jak je vidět z definice, do outsourcingu spadají jakékoli služby, které jsou poskytované externím subjektem jakoby to byla součást interního IT oddělení firmy.
Některé společnosti se rozhodli outsourcovat veškeré aktivity, protože nebylo efektivní poskládat vlastní interní tým techniků. Taková společnost je tedy plně závislá na dodavateli, ale zároveň se nemusí vůbec o nic starat. Od zapomenutého hesla k emailu, přes nefunkční počítač po aktualizaci až po správu firemních serverů. Tato komplexní služba v sobě zahrnuje ty nejjednodušší úkoly, ale zodpovědnost sahá až k samému jádru – péči a opravám nejkomplikovanějších zařízení IT oddělení. V dnešní době to můžou být jednak servery, ale také například cloudová prostředí, ve kterých běží veškeré systémy.
Některé společnosti ale nepotřebují takto detailní a komplexní péči, takže si vyberou jen některé oblasti, ve kterých potřebují lidově řečeno “píchnout”.
- Správa infrastruktury
- Servis zařízení
- Síťařina
K těmto službám se někdy přidá i již zmiňovaný helpdesk, takže spíše než o průběžnou péči jde o zajištění řešení problémů.
Proč je outsourcing ekonomicky výhodný?
Za službu se platí. Dříve to spíše bývalo, že co si můžeme udělat sami, to je levnější. Jenže s příchodem komplikovaných technologií již tohle není obecná pravda. Obzvlášť u IT najdeme několik oblastí, ve kterých narazíme na přesný opak. V čem tedy může být outsourcing ekonomicky přínosný. Jedná se o 5 oblastí:
Za službu se platí. Dříve to spíše bývalo, že co si můžeme udělat sami, to je levnější. Jenže s příchodem komplikovaných technologií již tohle není obecná pravda. Obzvlášť u IT najdeme několik oblastí, ve kterých narazíme na přesný opak. V čem tedy může být outsourcing ekonomicky přínosný. Jedná se o 5 oblastí:- CAPEX na IT oddělení
- OPEX IT oddělení
- Nedostatek pracovníků
- Školení
- Udržitelnost
CAPEX IT oddělení
Každé oddělení ve firmě potřebuje investiční náklady. V případě IT oddělení jde o nákup vybavení, které technici potřebují mít k dispozici. A v případě IT vybavení není levné (někdy také není ani k dispozici).
Jedna věc ale je, že se nakoupí vybavení pro provoz. Druhá věc je, že technici potřebují dodatečné vybavení pro svojí práci. Všechny tyto náklady může firma odstranit, pokud si vybere oursourcingového partnera. Pak jdou CAPEX na jeho účet.
OPEX IT oddělení
Provozní náklady jsou ještě větší kapitolou nákladů. IT oddělení potřebuje ke svému fungování odborné techniky, kteří v dnešní době nejsou levnou záležitostí. Navíc v případě, že se mají postarat o celý chod IT oddělení, musí mít vysokou úroveň znalostí a schopností.
Navíc IT oddělení často nepracuje na bázi 8/5, protože některé problémy prostě nepočkají a je potřeba pracovat až do noci. A tím naskakují provozní náklady, které by jinak byly omezené pouze na určitý segment dne.
- Mzdy
- Přesčasy
- Příplatky
- Energie
Nedostatek lidí
Další oblastí je samotné vyhledávání a zajištění techniků. Trh s nimi zrovna nepraská ve švech a spíše je velký problém najít nové zaměstnance s odpovídajícími znalostmi.
Tento proces vyhledávání je navíc časově dosti náročný. I když si firma zajistí agenturu, která zaměstnance bude vyhledávat, stále narážíme na náklady, které na tento proces musí být vynaloženy.
Školení
Vlastní IT oddělení potřebuje být vybavené techniky, kteří mají velmi odborné znalosti a schopnosti. Náklady na školení a certifikaci jsou velmi vysoké a nejde pouze o jednorázové akce. Technologie se neustále vyvíjí a je potřeba udržet se v kurzu.
Navíc může nastat situace, kdy je potřeba ve firmě využívat novou technologii, na kterou je například potřeba najmout nového techniky s odpovídajícími znalostmi. Náklady pak narůstají velmi rychle.
Udržitelnost
Nejde o přírodu, jde o to, že své techniky si musíte udržet. Jak už jsem zmínil výše, pracovní trh se zrovna nehemží spoustou vhodných kandidátů. Udržení techniků je tedy ještě těžší, než u jiných povolání.
Outsourcing přináší několik zásadních výhod
Ekonomika společnosti je zásadní pro existenci. Outsourcing je přístup k fungování IT oddělení, které přináší několik ekonomických výhod. Finance tedy mohou být využité na jiné oblasti a veškeré služby se vejdou pouze do jedné faktury.
Jak tedy najít podíl outsourcingu, který pro vaši firmu bude ten nejlepší? Můžete začít s e-bookem Průvodce moderní firmy v časti Efektivita.