Blog

Proč se vůbec zabývat celkovými náklady na IT vlastnictví?

IT infrastruktura je stále pro spoustu firem enigmou. Přitom je její výběr základní ekonomickou záležitostí.

Mohlo by se zdát, že nákup IT vybavení – včetně serverů nebo cloudového účtu – by měl spadat pod oddělení nákupu. Takže od vedení by jen stačil štempl. Jenže realita je jiná. Takový nákup by měl být považován za dlouhodobý náklad, tedy dobře promyšlený krok.

Nejde pouze o zakoupení vybavení, jako je tomu například u počítačů nebo telefonů. Firemní IT infrastruktura je investicí, která dokáže firmě pořádně zavařit, pokud není její výběr založen na správných principech.

Pozor ale! Tyto principy nejsou univerzálním návodem pro každého. Jsou to spíš vodítka, která firmy mohou použít, aby jejich konkrétní výběr zaměřený na jejich konkrétní potřeby byl úspěšný.

Podíváme se tedy na tyto principy z pohledu možných scénářů výběru (nebo dilemat) a zároveň si také představíme ilustrační firmu, která dá těmto principům jasné obrysy.

On-premise vs. cloud

Toto téma doprovází nekonečná debata. Dokonce jsme stále ve stavu, kdy jeden tábor haní jednu variantu a druhý tábor haní tu druhou. Ani jeden nemá pravdu. Vždycky musí být ta otázka postavená takto: „Je toto ta nejlepší volba pro naši firmu?“ Pokud ta tučně označená slova vynecháme, odpověď ztrácí smysl.

On-premise řešení není samo o sobě špatné, cloud není sám o sobě špatný. Špatnou volbou se tyto přístupy stávají ve chvíli, kdy neladí s potřebami dané firmy a jejím směřováním.

Jaké se tady vztahují principy?

1) Potřebujeme zjistit, jaké možnosti má naše firma s ohledem na financování.

  • Jsou pro nás únosnější CAPEX nebo OPEX?
  • Jaký mix si můžeme dovolit?
  • Je daná volba dlouhodobě udržitelná?
  • Máme plán B, pokud tato volba v průběhu času změní pro naši firmu podmínky?

 

2) Uvědomujeme si všechny náklady spojené s danou volbou? U on-premise řešení potřebujeme nejen kapitál na prvotní investici a finance na provoz jednotlivých prvků (např.: energie, chlazení, prostor nebo zabezpečení), ale také finance na správu, opravy, incidenty a tým, který na funkčnost dohlíží. U cloudu se zase bavíme nejen o nákladech za výpočetní zdroje, ale například licence, poplatky za přenos dat nebo techniky, kteří mají celé prostředí na starost (včetně bezpečnostních odborníků).

3) U které volby pro nás bude jednodušší zajistit business continuity a připravit disaster recovery plán? Která infrastruktura nás podpoří v odolnosti vůči výpadkům a chybám tak, abychom dokázali minimalizovat negativní dopad na schopnost naší firmy starat se o zákazníky?

4) Vzhledem ke stávajícímu řešení, měli bychom změnit přístup, protože nevytěžujeme servery ve zdravé míře? Jak stabilní je naše zátěž? Zahrnují naše potřeby nutnost rychle a nárazově škálovat?

5) Je dané řešení v souladu s mírou zabezpečení a compliance, kterou nám udávají interní předpisy a legislativa?

6) Máme vůbec interní lidi na provoz takového řešení? Dokážeme je případně sehnat v rámci potřebného časového horizontu a našeho rozpočtu?

Ano, všechny tyto dotazy a otázky jsou stále dokola jedna a ta samá „nudná“ písnička. Bylo by mnohem zajímavější, kdyby se výběr infrastruktury řídil nějakým technologickým módním cyklem. Ale není tomu tak. Je to standardní ekonomické rozhodnutí založené stále na stejných ekonomických principech.

Konsolidace a virtualizace jako levná optimalizace on-premise

Další možnou situací je optimalizace on-premise řešení, u kterého chce firma zůstat. Jak na to?

Nejprve je potřeba zjistit, jaký je stávající stav. Pokud jsou fyzické servery dlouhodobě zatěžovány do 40 % jejich výkonu, pak to není ten nejefektivnější způsob provozu. Obzvlášť, pokud firma provozuje vícero fyzických serverů s takovým zatížením.

Takovou neefektivitu může ještě podtrhovat jedna okolnost. Pokud nakupujete nový hardware, ale jeho vytíženost je stále v tomto procentuálním rozpětí zátěže, je potřeba přístup změnit.

Řešení je několik a nemusí nutně zahrnovat přechod do externího prostředí. Ideálním směrem je volba virtualizace nebo kontejnerizace provozu. Tyto postupy pomáhají firmám lépe využívat fyzické výpočetní zdroje daného serveru. Těch přístupů je několik a mají různé podoby, takže opět záleží na dobré analýze, která tu správnou cestu odhalí.

Optimalizace nákladů v cloudu

Co když ale máte cloud? Tam záleží na způsobu, jakým cloud využíváte. Čím bezobslužnější službu máte, tím méně možností na optimalizaci máte – tedy kromě přechodu na jiné řešení.

Pokud tedy využíváte SaaS, jsou vaše ruce dost svázané. Při jeho výběru jste ale toto riziko znali, takže jsou tam pravděpodobně jiné důvody, proč takové řešení používat.

U PaaS a IaaS už jsou možnosti lepší, protože se dostáváte do vrstev, se kterými se dá pracovat. K tomu je ale zapotřebí odborníků na dané prostředí.

Pokud se bavíme o virtuálních serverech, pak je u některých poskytovatelů možné optimalizovat pomocí výběru různých druhů těchto serverů. Nemusí to ale být úplně bez problému, protože některé výhodné nabídky jsou navázané na závazky, jiné zase na nestabilitu prostředí.

Pokud firma pro provoz potřebuje vícero virtuálních serverů, stojí za zvážení přechod do IaaS. Tento model vyžaduje aktivnější zapojení zákazníka do správy a provozu, ale díky tomu dává také větší volnost při nastavení a zabezpečení infrastruktury.

Cloud nemá za cíl být levný a nikdy nemůže být levný bez práce. Je nejlevnější, co to jde, ve chvíli, kdy je aktivně a průběžně optimalizovaný. K tomu dopomáhají různé FinOps postupy. Pokud vás ale takové rady vedou k tomu, že máte ručně zapínat a vypínat cokoliv, zkuste se zamyslet, jestli neexistuje vhodnější řešení, které vás nebude takto zatěžovat (o tom si můžete přečíst v případové studii společnosti DIKA servis).

Jak najít správné řešení pro vaši firmu?

Slovy jednoho filmu:„Líp ti to ukážu, než bych ti to dokázala říct.“ Pojďme se tedy touto radou řídit a uplatnit principy při výběru IT infrastruktury s nejvýhodnějším TCO pro danou firmu na společnost METALFAB CZ, a.s. Tato ilustrační firma nás provede procesem, který končí nejefektivnějším výběrem IT infrastruktury.

METALFAB CZ a.s. se 180 zaměstnanci stojí před rozhodnutím, zda obnovit on-premise servery, nebo přejít do cloudu. Firma pracuje s proprietárními výrobními daty, která nesmí opustit vlastní infrastrukturu.

Výchozí stav

  • 9 fyzických serverů, 6 let starých
  • Vytížení: 20–35 %
  • Roční provoz (energie + servis): 300 000 Kč
  • Obnova HW by stála 2,8 mil. Kč
  • Některé systémy (ERP, konstrukční dokumentace, výrobní parametry) musí zůstat on-premise z bezpečnostních důvodů

TCO analýza různých variant (5 let)

A) Full on-premise ve stávající podobě

  • TCO: 5,3 mil. Kč
  • Bezpečnost splňuje, ale řešení je neefektivní, protože společnost platí za výkon 9 serverů, když reálně potřebuje jen 2 nebo 3.

B) Full on-premise v optimalizované podobě

  • TCO: 3,4 mil. Kč
  • Bezpečnost je plně zajištěna díky zachování provozu on-premise.
  • Konsolidace fyzických serverů a jejich optimalizace pomocí nových technologií.
  • Externí správa vrstev nad hardwarem, takže firma nemusí pořizovat vlastní interní tým.

C) Full cloud

  • TCO: 6,3 mil. Kč
  • Bezpečnost nevyhovuje, protože proprietární data by musela do cloudu, čímž by nebyla dodržena compliance.

D) Hybrid + konsolidace (3 on-premise servery + cloud)

    • TCO: 3,5 mil. Kč
    • Bezpečnost splněna, protože citlivé systémy zůstávají on-premise.
    • Konsolidace z 9 na 3 optimalizované servery, čímž společnost výrazně úspoří, ale nepotřebuje odborníky na nový druh technologií.
    • Cloud bude využívat jen pro neproprietární IoT a analytické úlohy.

Co analýza odhalila

Obnova původního řešení se vším všudy je pro společnost naprosto neefektivní variantou. Sice zajišťuje veškerou potřebnou bezpečnost a compliance, ale finančně nedává smysl.

Cestou by mohla být konsolidace on-premise infrastruktury a využití některých technologií pro efektivnější nakládání s fyzickými výpočetními zdroji. Bezpečnost i compliance jsou naplno zachovány. Problematiku tu však tvoří závislost na externím týmu, který takto nastavenou infrastrukturu bude obhospodařovat.

Čistě cloudové prostředí může firma úplně škrtnout, protože nezaručuje soulad s compliance.

Hybridní varianta nabízí vhodné řešení, které kombinuje maximální úspory a dodržení bezpečnostních i compliance požadavků.

Jasná volba?

Takže jaké řešení si společnost METALFAB vybere? To záleží. Neměly by totiž rozhodovat čistě finance, ale hlavně priority, které společnost má.

Může se stát, že jednou z priorit je zachování způsobu provozu. Pak si společnost sice připlatí, ale splní svůj interní závazek. Může se stát, že ale chce modernizovat, takže si vybere hybridní řešení. Nebo může být cílem společnosti postupně přecházet na multicloudové řešení, které postupně přemění architekturu. Pak dává smysl začít s přenosem některých aktivit do cloudu.

Jak je vidět, ekonomické rozhodování má vždy dvě linie – kvalitativní a kvantitativní. Proto neexistuje univerzální odpověď na otázku – jak snížit náklady na vlastnictví IT infrastruktury?

Zaujali jsme vás?

Naši technici si na vás rádi udělají čas.
Doporučené

Děkujeme za váš zájem

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Vzdálená podpora pomocí TeamViewer

Abychom vám poskytli co nejefektivnější pomoc, využíváme program TeamViewer. Poté, co odsouhlasíte EULA a přístup technika, náš kolega má možnost navigovat se v prostředí vašeho přístroje, aby co nejrychleji odhalil, kde je problém. Tento přístup po vyřešení problému technik odpojuje, takže už do vašeho počítače nevidí, dokud mu příště přístup neodsouhlasíte.

Software TeamViewer stahujte až po konzultaci s našimi techniky. Nikdy nedávejte své přihlašovací ani jiné citlivé údaje ostatním, jediné údaje, které můžete při tomto řešení potřebovat, je ID a osobní kód v rámci softwaru TeamViewer.

TeamViewer Remote Assistance

To provide you with the most efficient help, we utilize the TeamViewer software. After you agree to the EULA and the technician access, our colleague has the abilitiy to navigate in the environment of your device to find as soon as possible where the problem us. This access is disconnected by the technician after the problem is resolved so he no longer can see the insides of your device until you aprove his access the next time. 

Download the TeamViewer sotware after you have consulted our technicians. Never give your login information or any other sensitive information to others. The only credentials you will need for the resolution of your problem is the ID and a personal code within the TeamViewer software.

Windows

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

Linux

Procesory

RAM

Storage

IP adresa

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Děkujeme za váš zájem

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

Děkujeme za váš zájem

Zanechte nám prosím kontaktní údaje. Ozveme se vám v co nejkratší době.

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

We Tailor an Offer Specifically
to Your Needs

Please leave your contact information below and we will get back to you as soon as possible.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

We will be happy to talk about a solution fitting your needs

Please leave your contact information below.

Rádi vám zpracujeme nabídku na míru